Leder

Coop365 ligner en sikker succes

Det bliver spændende at se, hvor mange røde Fakta-butikker der er tilbage på markedet om 2-3 år.

Siden Lukkeloven stort set blev afskaffet 1. oktober 2012, har Coops discountkæde fået gevaldige tæsk på lavpris-markedet med blodrøde resultater på bundlinjen og store tab af markedsandele.

Den situation var uholdbar, og fredag 4. september 2020 blev en skelsættende dag i Fakta Kædens og Coops historie, da 13 tidligere Fakta-butikker åbnede som nye lavprissupermarkeder under navnet Coop365 som en klon imellem en discountbutik og et kvalitetssupermarked.

Coop lancerede Coop365-butikkerne som koncernens bud på, hvordan fremtidens lavprissupermarked skal se ud. Siden er det gået stærkt. Godt et halvt år senere er der åbnet 28 Coop365-butikker. Flere er på vej, for tendensen er helt klar: Når Fakta-butikker omdannes til Coop 365, stiger både omsætning og indtjening i butikken.

Kunderne har taget godt imod det nye koncept, og fornylig har de udpeget Coop 365 som nr. 1 på parameteren mest nyskabende indenfor dagligvarer. Det er analysefirmaet AIM Create, der har offentliggjort sin årlige brand Focus-måling, hvor forbrugerne vurderer 49 mærker i dagligvarehandlen. I årets måling topper Coop365 denne liste på parameteren »Nyskabende«.

På medarbejder-siden ser det også ud til, at mange års konstante problemer med at rekruttere og fastholde ledere i Fakta går langt bedre i Coop365-butikkerne. Siden lanceringen af den grønne kæde er antallet af henvendelser om at komme med på holdet steget betragteligt.

Den større interesse kan helt sikkert også forklares med, at Coop i januar i år lancerede en ny partneraftale for butikscheferne og souscheferne i Coop365-butikkerne, der giver attraktive indtjeningsmuligheder, øget frihed og større ejerskabsfølelse.

I partneraftalen er butikscheferne og souscheferne blevet tilbudt at dele de økonomiske forbedringer, de skaber med Coop. Det betyder bl.a., at en butikschef kan tjene op til en million kr. oven i sin almindelige løn.

Det er klart, at udsigten til at øge indtjeningen med op til en million kr. er stærkt motiverende, og antallet af interesserede og ansøgninger til at blive en del af butiksledelsen i Coop365 er ifølge Coop mere end 5-doblet målt mod tidligere perioder. Det lover godt for den kommende tid, hvor Coop365 er i fuld gang med at rekruttere butikschefer og partnere til de mange nye butikker, der er i støbeskeen.

Coop365-butikkerne er stadigvæk i testfasen, fastholder Coop. De ligner en sikker succes, og det er svært at forestille sig andet, end at det vil få konsekvenser for den røde Fakta-kæde. Coops ledelse har endnu ikke meldt officielt ud, at Coop365 kommer til at erstatte Fakta-kæden. Men på et webinar afholdt af Detailforum har koncerndirektør Jens Visholm udtalt, at Coop ikke åbner flere Fakta-butikker.

Det peger i retning af, at Coop365 bliver satsningen på lavprismarkedet.  

DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J