Lederen

Hvad er barnets navn 

De fleste forældre kender til de navnediskussioner, som følger med, når familien forøges. For hvad skal barnet hedde?
 
Skal man vælget et populært navn, som mange kender og helt sikkert kan både udtale og stave?
 
Skal man kigge ud i verden og vælge et internationalt navn som et ekstra skulderklap til, at poden i fremtiden får nemmere ved at begå sig globalt?
 
Eller skal man kigge tilbage på sine aner og vælge oldemors eller oldefars navn, som godt nok klinger lidt støvet og gammeldags, men som også har en em af tryghed over sig?
 
Mulighederne er uendelige, og i brugsbevægelsen er en strid om navne atter blusset op, efter at Coop forsøgsmæssigt har omdannet en SuperBrugsen og en Fakta i Trekroner til testbutikker med nye madkoncepter og nye navne: »Coop Mad« (SuperBrugsen) og »Coop Hverdag« (Fakta).
 
I baglandet i brugsforeningerne er det som at blive viftet om næsen med en rød klud, når Coop udskifter de nuværende kædenavne og i stedet fremhæver Coop-navnet på butiksfacaderne. Selv som det kun er en test.
 
Brugsforeningerne værner om deres selvstændighed, og de forsøger på mange måder at undgå at drukne i en al for tæt omfavnelse af Coop, som et navneskifte vil være.
 
Men Coop-navnet er koncernens stærkeste brand. Og det breder sig i takt med, at nye forretningsområder åbner. Coops medlems-app bærer familiens navn, det samme gør online-kanalerne coop.dk/shopping og coop.dk/mad.
 
Og når koncernen går foran og taler forbrugernes sag i forhold til madpyramide, »Røgfri Fremtid«, økologi og et opgør med sundhedsskadelige stoffer i emballager og madvarer, så er det i Coops navn.
 
Men hvorfor kalder vi det ikke bare Brugsen?, lyder et oftere og oftere blandt butiksfolk i både brugsforeninger og Coop-butikker. Med sine 152 år er brugsforeningernes fællesforening en erfaren dame, som trods skiftende tider stædigt har holdt fast i sit ungpigenavn: Brugsen.
 
Hér er om noget tale om et stærkt brand.
 
Brugsen-navnet findes stadig i form af SuperBrugsen, Dagli'- og LokalBrugsen. Det lever.
 
Spørgsmålet er selvfølgelig bare, hvad vi stiller op med resten af Coop-familiens medlemmer: Kvickly (og tidligere OBS!), som af en eller anden grund aldrig fik ungpigenavnet, den lidt yngre søster, Irma, efternøleren Fakta – og de nye generationer af digitale forretninger?   
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J