Nu hedder brugsen Coop
»Nu hedder Brugsen Coop.«
– »Nå.« Nogenlunde sådan kan udvekslingen af nyheden, om at SuperBrugsen Hinnerup er konverteret til Coop Hinnerup, have lydt i Hinnerup på det seneste.
Som barnefødt i byen er det i hvert fald i den retning, at beskeden blev givet videre fra den ældre generation og modtaget af den yngre på den hjemlige adresse. For i Hinnerup er Brugsen Brugsen, uanset om facadeskiltet fortæller den noget længere version af navnet som SuperBrugsen eller den helt korte version: Coop.
Brugsen er byens supermarked, og i hele træskolængder betyder det, at man kan levere uåbnede øl, vin og vand tilbage efter konfirmationsfesten, købe en god bøf med tilbehør fredag aften og afhente sine black friday pakker i hele butikkens åbningstid. Eller sagt med lidt pænere ord: Man kan købe dagligvarer til både hverdag og weekend, man kender medarbejderne i butikken, og byens unge kan få sit første fritidsjob her.
I Coop gav åbningen af Danmarks første Coop-butik anledning til noget mere interesse. Den nye kæde samler de tre kæder Kvickly, SuperBrugsen og Irma i én ny kæde af »hverdagsmarkeder med alt under ét tag. Fyldt med smag, kvalitet, økologi og grønt – til priser, hvor alle kan være med«, som det står skrevet på facadebanneret. Det trak nysgerrige butiksledere til fra et bredt felt.
De første tanker blev tænkt tilbage i januar, og siden er utallige kunder og forbrugere taget med på råd om deres drømme, forventninger og krav til fremtidens hverdagsmarked. Idéer og tanker er vendt og drejet, og de bedste er testet i mindre skala i enkelte butikker, indtil nu hvor det bedste bud på fremtidens hverdagsmarked er klar til den store test foretaget af hverdagens kunder.
Åbningen er som en premiere på en forestilling, man har øvet på i rigtig lang tid og justeret til efter et par tøvende generalprøver. Det er nu det gælder. Både for de mange gode medarbejdere i Coop, som har en aktie i udviklingen, opbygningen og nu driften af den nye Coop kæde. Og for de endnu flere medarbejdere, medlemmer og beslutningstagere, som har købt ind på præmisserne om, at »Fremtidens Coop« skal bygge på et mere enkelt Coop med tre kæder: Coops hverdagsmarkeder, Brugsens lokale dagligvarebutikker og 365discounts grønne discountbutikker.
I mere pessimistiske stunder kan det næsten føles som om, at et Coop i fremtiden afhænger af, at driften og organisationen bliver mere effektiv og enkel.
Derfor skal der lyde et varmt velkommen til Danmarks første og næste Coop-butik. Og når kunderne brokker sig over den grønne farve, bøvler med at klemme barnevogn og kundevogn forbi hinanden eller blot er forvirret over, hvor fiskekonserves nu står henne, så husk:
Brugsen i Hinnerup har overlevet mere end én købmand og holder i dag til i de store butikslokaler på torvet – det gælder blot om at holde ved og gøre det hele en bid bedre. Hver dag.