Lederen

Behov for mere aggressivitet

Butikslukninger har der været rigeligt af i 2018, hvor Coop har taget konsekvensen af, at eksistensgrundlaget for butikker er forsvundet – eller aldrig har været tilstede. Det har kostet livet for 47 Fakta-butikker, 10 Irma-butikker, 2 SuperBrugser og 16 Dagli’- og LokalBrugsen-butikker alene i år.

Det har aldrig været en god idé at holde liv i butikker, hvor udsigten til positiv drift ikke er til stede. Så selv om det er umådelig trist, er det svært at argumentere imod, at der graves dybt for at skille sig af med butikker, som ikke har udsigt til at give overskud.

I eksempelvis Dagli’- og LokalBrugsen Kæden har man længe talt om »den røde hale«, som er betegnelsen for butikker med kroniske underskud. Det var tilfældet for de 16 nu lukkede Dagli’- og LokalBrugser, som enten befandt i en meget svær konkurrencesituation eller lå placeret i landsbyer/områder i landet, hvor eksistensgrundlaget for at drive en butik simpelthen er væk.

De største byer i Danmark vokser eksplosivt i disse år, mens land-
områderne bliver affolket. Dette faktum gør Coop og brugsforeningerne mere sårbare end konkurrenterne på dagligvaremarkedet, fordi brugsforeningsbevægelsen med sin 152-årige historik har flest butikker placeret i tyndt befolkede områder i Danmark.

Brugsbevægelsen har med et yndet udtryk »et fintmasket butiksnet«. Sådan skal det gerne blive ved med at være, men det er nødvendigt at se realiteterne i øjnene. Coop har i foråret – efter mange, mange års dominans – mistet førstepladsen som landets største dagligvareaktør til Salling Group – tidligere Dansk Supermarked. Hvis ikke Coop skal sakke mere bagud, bør der satses i de områder, hvor folk flytter hen – nemlig til byerne.

I Aarhus, hvor nærværende blads redaktion ligger placeret, skyder den ene Rema 1000-, Netto- og Lidl-butik op efter den anden. I landets næststørste by er der ikke åbnet en eneste Coop-butik i en årrække – kun lukket butikker. Samme tendens gør sig desværre gældende i de andre store byer i landet.

Heldigvis er der også eksempler på, at Coop vælger at investere i udviklingsområder, hvor folk flytter til. I dette ny-layoutede Butikslederen er der en artikel fra SuperBrugsen Gistrup, hvor der er investeret 12 millioner kr. i at udvide og totalrenovere den Coop-ejede butik – bl.a. ud fra forventningen om, at indbyggertallet i Gistrup stiger de kommende år med et nybygget supersygehus tæt på bygrænsen.

Coop har også gode erfaringer med at placere sig dér, hvor kunderne er, når landets 2 største musikfestivaller afvikles i Roskilde og Skanderborg. Hér står Kvickly Kædens pop up-butikker klar til at servicere de tørstige og sultne festivalgæster – til gavn for både omsætningen og Kædens brand.

SuperBrugsen Gistrup og Kvicklys pop up-butikker er 2 gode eksempler på en offensiv strategi. Men der er absolut behov for mere aggressivitet, hvis ikke Coop skal sakke mere bagud i forhold til konkurrenten.

DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J