Arbejdsglæde og mod på fremtiden
Udviklingen farer afsted med rekordfart, og vi skal efterhånden hver eneste dag forholde os til en ny udvikling i vores måder at arbejde og leve på. Nogle synes, alting bliver meget lettere, imens andre bare gerne ville have, at alt var, som det plejede at være.
Her i bladet kan I læse kompetencefondenes arbejdsglædekurser, som i år valgte at bruge tiden sammen med jer på at fokusere på brugen af kunstig intelligens, eller AI, og begejstringen for det nye.
Vi kommer nok ikke udenom, at teknologien er her for at blive, og alle bliver, både professionelt og privat, nødt til at følge med flowet. Derfor er det nu måske mere end nogensinde vigtigt, at vi husker at tage hånd om hinanden på arbejdspladsen.
Det viste sig nemlig helt tydeligt på de omtalte arbejdsglædekurser, at ikke alle er lige begejstrede for ændringer i deres arbejdsrutiner, som man har brugt årevis på at tillære sig. Det viste sig dog også, at når kommunikation og oplæring var på plads, var alle klar på at give det nye en chance.
For det går enormt hurtigt lige nu. Nogle af jer kan måske stadig huske dengang, man gik ned til købmanden med en dosmerseddel og ikke selv skulle hive varerne ned fra hylderne. Nu scanner vi selv, og rigtig mange indkøbsture foregår uden menneskelig kontakt overhovedet. Måske mere i de store byer end i de små lokalsamfund.
Men udviklingen er i hvert fald til at tage og føle på. Det nyeste skud på stammen så dagens lys den 10. oktober, hvor Salling Group slog dørene op til den første Føtex Go-butik. En dagligvarebutik, der har åbent døgnet rundt, men til gengæld ikke er bemandet, og via videokameraer registrerer, hvilke varer kunderne lægger i kurven. Kassen er altså også fjernet.
Det skal dog siges, at de ubemandede butikker er blevet afprøvet rigtig mange steder uden den store gennemslagskraft. Om det bliver fremtiden for dagligvarebranchen, er svært at spå om.
Men én ting er da sikkert: De ubemandede butikker har endnu ikke kunnet udkonkurrere den gode service og et smil fra en medarbejder, hvilket pænt fører os tilbage til arbejdsglæden. For det er dér, smilene opstår. Når vi er glade for at gå på arbejde, smitter det, og kunderne mærker den gode stemning, så de forhåbentligt kommer igen en anden gang.
Husk hinanden, om man elsker eller foragter det nye. Der er brug for alle, og måske bliver det faktisk helt godt, når modsætninger mødes.