Kamp om kundernes loyalitet
Kampen om kunderne er hård herhjemme. Det véd læserne af Butikslederen bedre end de fleste. Det er derfor igen i år med de helt små marginaler, at aktørerne på dagligvareområdet placerer sig på score boardet over dagligvarekæder med de mest loyale kunder.
Det sker i det årlige BrancheI ndex på dagligvare fra Loyality Group, hvor der er kamp om pladserne. Alene sidstepladsen deles af tre kæder: føtex, netto og 365discount danne bundprop med hver 50 procentpoint, hvilket er en del under gennemsnittet på 61 procentpoint.
Generelt ligger Coops kæder igen i år under gennemsnittet, men der er lyspunkter i målingerne, og måske er det ligefrem forståeligt, hvis kunderne har været lidt usikre på Coops fremtid.
For 2024 har været endnu et vildt år i brugsbevægelsen – og det ovenpå et 2023, hvor Irma kæden og Coop.dk MAD lukkede, og kæderne SuperBrugsen og Kvickly på papiret blev lagt sammen til at genopstå i en ny, grøn supermarkedskæde med navnet Coop.
I kender historien.
Men hvor vi i brugsforeningerne og Coop måske fangede flere af finesserne i planerne, så handlede beslutningerne for kunderne mest om store overskrifter, hidsig debat og en stille bekymring, om det lokale supermarked måske ville lukke.
Særligt Kvickly kæden har følt sig klemt i planerne om den nye Coop kæde. Brugsforeningernes og Coops kæde af store varehuse havde med rette svært ved at se sig selv som et nyt hverdagssupermarked. Måske har kunderne også haft svært ved det. I hvert fald går Kvickly kæden som den eneste af brugskæderne tilbage med tre procentpoint til i alt 55 procentpoint i den nye loyalitetsmåling.
SuperBrugsen kæden holder med sine 58 procentpoint momentum – i øvrigt for tredje år i træk.
Til gengæld har rebrandingen af Coops kæde af lokale nærbutikker, Brugsen, vundet gehør hos kunderne. Brugsen kæden er strøget op ad loyalitetslisten og er med et spring fra 50 til 57 procentpoint årets højdespringer. Kædeledelsen er med rette superstolte – især fordi kæden siden sidst er udvidet med 11 storbybutikker, som førhen var stolte Irma butikker. Men Brugsens koncept, nærhed og kundeservice har vist sig at kunne leve fuldt ud op til de kræsne Irma-kunders forventninger.
Og så er der Coops Benjamin – 365discount – der stadig er ny for kunderne, som tidligere kendte mange af butikkerne som fakta eller Irma. De økonomiske udfordringer er ikke blevet mindre det forgangne år, og naturligvis ville 365discount hellere stå på Rema 1000s »faste« førsteplads. Men en delt sidsteplads er ikke helt skidt, når kæden – trods al modgang – er gået frem med to procentpoint.