Noonfood-messe gav et salgsboost

Coop Nonfood bød på et festfyrværkeri af inspiration til nonfood-medarbejdere, uddelere og varehuschefer i Kvickly og SuperBrugsen på årets nonfood-messe.

Coop har succes med sine seneste nonfood-koncepter.

Det nye køkkenunivers præsterer stadig et godt stykke over budget, og de seneste koncepter på Friends børnetøj, legetøj samt herre- og dametekstil lover godt.
 
– I står superskarpt på markedet med de nye koncepter. Men der skal arbejdes lidt mere for at sælge varerne end tidligere. De skal stilles længere frem i butikkerne. Og så skal vi arbejde med at knække koden til LiveShopping, slog Coops nonfood-direktør Pernille Hyldgaard fast på årets nonfood-messe.
 
Messen for uddelere, varehuschefer og nonfood-medarbejdere i SuperBrugsen og Kvickly kæderne var Pernille Hyldgaards sidste som nonfood-direktør. Hun har fået job udenfor Coop og er stoppet med udgangen af juni.
 
Med sig på messen havde hun sin afløser Lasse Haakonsson, som fremover er direktør for Coop Nonfood og GNFR (indirekte varer), og han fik en storslået introduktion til nonfoods mange varegrupper og koncepter.

Hel festivalcamp udstillet
Omkring 600 deltog på nonfood-messen, som i år fandt sted på Hindsgavl Slot ved Middelfart. Tidspunktet var også nyt for deltagerne, som normalt mødes til messe i efteråret. Men med det sidste rul D af Coop One planlagt til slutningen af oktober, vurderede Coop Nonfood, at det var mest hensigtsmæssigt at flytte messen til forsommeren.
 
Det var derfor både oplagt og helt naturligt at inddrage et stort udendørs område til at
præsentere kategorien Fritid.
 
På græsarealet ved Hindsgavl Slot var der plads til en hel festivalcamp af telte, luftmadrasser og campingudstyr. Foruden lounge-møbler, havepavillon, grill-udstyr og et bredt udvalg af paddleboards og andet udstyr til vandsport.
 
Alle øvrige kategorier var samlet under tag i 2 store messetelte samt i en sidebygning til Hindsgavl Slot.

Masser af inspiration at hente
På nonfood-messen stod kategorier og leverandører side om side. Parate til at vise butikkerne det fulde nonfood-sortiment – inklusiv enkelte nyheder.
 
Den mest farvestrålende nyhed var et nyt og udvidet sortiment på festartikler. Med et nyt og bredere udvalg af ballon-guirlander, flagranker, festservice mm er Coop parat til at vinde party-salget tilbage fra kæder som Tiger og Søstrene Grene.
 
En anden nyhed er lanceringen af en helt ny serie af bageudstyr, som lander i butikkerne i løbet af efteråret.
 
GoCook-ambassadør og tidligere Bagedyst-deltager, Micki Cheng, står bag Coops nye serie af bageudstyr, som har fået et kvalitetsløft i forhold til Coops nuværende serie.
 
– Det er vigtigt for mig, at kunderne oplever, at de får noget for pengene, når de køber bageudstyret. Derfor har vi løftet kvaliteten lidt op, så udstyret også har gavepotentiale, fortalte Micki Cheng på messen, hvor han i øvrigt havde travlt med at demonstrere og fremhæve den nye serie.

Kan se og mærke på tingene
Kvickly Brandes sous- og nonfoodchef, Mette Haurum, og salgsleder, Linda Nielsen, var begejstrede for Micki Chengs nye bageserie.
 
– Der er jo mange, der kender Micki Cheng fra Den Store Bagedyst, og dét, at han står inde for kvaliteten, er noget, man kan bruge i salgsøjemed. Det ser også noget mere proff ud, end det vi har i dag, syntes Linda Nielsen.
 
Både hun og Mette Haurum var i det hele taget imponerede af udstillingerne på nonfood-messen, og de var glade for at kunne både se og røre ved de forskellige varer.
 
– Vi er jo en lille Kvickly, så vi har ikke plads til de fulde sortimenter. Men vi kommer nok til at købe lidt med hjem i dag, sagt på godt jysk, sagde souschef Mette Haurum.
Sagt på godt fynsk var oplevelsen meget den samme hos nonfood-medarbejderne i SuperBrugsen Haarby, Lena Lykke og Edith Lollesgaard.
 
– Vi får nogle super idéer til, hvad vi kan gøre hjemme i butikken. SuperBrugsen Haarby er en stor SuperBrugsen, så vi skal passe på, at vi ikke vil det hele på én gang, sagde Lena Lykke mellem en væld af fristende TPL-varer.

Sammen om at skabe salgsglæde
Nonfood-messen på Hindsgavl Slot var den første for det nye team af fagchefer i Kvickly Kæden, Tina Mortensen og Jack Hansen. Begge tiltrådte i april, og tiden er fløjet af sted med 7-8 ombygninger på blot 2 måneder. I løbet af efteråret ruller det nye legetøjskoncept ud i Kvickly, som også er i færd med at teste nye koncepter for herre- og dametøj.
 
Med sig på dagen havde de den mere erfarne fagchef i SuperBrugsen, Stina Eiberg.
 
Fagchefernes opgave er at agere spillende trænere i forhold til nonfood-medarbejderne i butikkerne, og skønt der er forskelle på SuperBrugsen og Kvickly, arbejder fagcheferne gerne på tværs.
 
– Vi betragter os som et team, fastslog fagcheferne, som også var helt enige om, at de med messen har en god mulighed for at skabe salgsglæde i butikkerne.
 
– Salgsglæde er det allervigtigste, og med messen kommer butikkerne tættere på kategorierne og leverandørerne og får en bedre forståelse for, hvad der ligger bag varerne. Det er vigtigt, når de skal sælge varerne, sagde Stina Eiby.
 
For Jack Hansen, der har en baggrund i Dagli'Brugsen, var nonfood-messen et slaraffenland af nye indtryk, mens kollegaen, Tina Mortensen, var på mere kendt grund med sin fortid i Kvickly.

– Varer sælger varer, og messen kan være med til at vi kan holde gejsten oppe i butikkerne, mente hun.
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J