Artikel 1

Superbrugsen løgumklosters turn around

Uddeler Bjarke Ibsen var tæt på at køre sig selv og butikken ud over kanten. Et prik på skulderen fik ham til at kigge indad og ændre adfærd – og så begyndte tingene at ske. I dag leverer SB Løgumkloster atter overskud.

Det var ikke noget kønt syn, der mødte uddeler Bjarke Ibsen, da han i foråret 2013 tog et alvorligt kig på sig selv og den måde, han drev SuperBrugsen Løgumkloster på.

Efter 6 gode år ramte finanskrisen i 2008 også Løgumkloster, og hvad der i begyndelsen mest gjorde ondt på byens eneste supermarked endte med at være en ond spiral, hvor butikken og medarbejderne lige akkurat kunne holde hovedet oven vande.

I 5 år kæmpede uddeler og medarbejdere for at vende en negativ udvikling med svigtende omsætning og vigende afkast, og da Bjarke Ibsen tager imod Butikslederen, har han stadig svært ved at forstå, hvor lidt der egentlig skulle til at vende skuden igen – og hvor langsommeligt det alligevel har været.

Syntes han gjorde alting rigtigt
Opskriften på SuperBrugsen Løgumklosters turn around lyder ellers såre simpel: Kan tingene gøres klogere, smartere og nemmere? Så gør det!

Med struktur og forudsigelighed kan man skabe en masse overskud i dagligdagen – men det tager tid at ændre dårlige vaner til gode vaner, lyder læren i Løgumkloster.

– Jeg syntes jo, at jeg gjorde alting rigtigt. Jeg knoklede, så jeg havde ikke flere timer eller mere energi at give af, husker Bjarke Ibsen tiden op til sin første samtale med Coops daværende indsatsrådgiver, Lars Rasmussen.

Bjarke Ibsen havde sagt ja tak til at indgå i et udviklingsforløb for uddelere, samtidig med at bestyrelsen indledte et udviklingsforløb for butikken.

Uddeleren vidste godt, at han og butikken ikke kunne fortsætte den negative bevægelse, hvor et støt voksende underskud havde tæret på midlerne, så der efterhånden ikke var penge til at forny butiksinventaret. Han kunne blot ikke se, hvordan de skulle vende udviklingen.

– Lars bekræftede, at vi gjorde de rigtige ting, og den første halve time af vores samtale var helt fantastisk. Men så blev han rigtig træls, fortæller Bjarke Ibsen.

Indsatsrådgiveren begyndte at udfordre arbejdsgangene i butikken, og det var, som om han helt systematisk trykkede på alle ømme punkter.

– Hvorfor gør I det sådan? Ville det være smartere at gøre sådan? Og er det nu klogt?.
Spørgsmålene haglede ned over uddeleren, der pludselig skulle forholde sig til åbningstider, antallet af vareture og meget mere.

– Jeg syntes, at han opførte sig som en rigtig »kjøwenhavner«, og da han forlod butikken af hovedindgangen, gik jeg ud af bagdøren, siger Bjarke Ibsen.

Efter lidt betænkningstid indvilligede han alligevel i at mødes igen, og herfra begyndte et langt sejt træk på vej mod toppen igen.

– Jeg fik simpelthen til opgave at skrive alle de ting ned, jeg laver. Time for time. Og så besluttede vi at ansætte en souschef, siger Bjarke Ibsen.

Vi gør tingene klogere
Herefter fulgte en tid, hvor Bjarke Ibsen og medarbejderne i SuperBrugsen Løgumkloster punkt for punkt gennemgik arbejdsgange og rutiner og vægtede dem i forhold til, hvilken værdi de gav i butikken.

Man begyndte med andre ord at gøre tingene klogere.

Konkret har det betydet, at den daglige varetur er sløjfet. I stedet bringer butikken varer ud 2 gange om ugen mod en betaling på 75 kr. pr. tur.

– Og der var kun 1, der brokkede sig, siger Bjarke Ibsen og ryster på hovedet ad de mange, mange vareture, han har kørt uden en ordentlig økonomi i det.

Også butikkens åbningstider blev ændret og udvidet, så SuperBrugsen Løgumkloster nu holder åbent dagligt fra 8-20. En beslutning, som Bjarke Ibsen vred sig for at undgå.

– Det giver ikke andet end hug fra personalet, når man ændrer åbningstiderne. Det ved enhver, siger Bjarke Ibsen.

Han fornemmede også tydeligt medarbejdernes skepsis, da han på personalemødet argumenterede for, at personalet ikke blot skulle løbe hurtigere for at nå mere, men at de skulle gøre tingene klogere.

– Men efter 12 måneder kunne de mærke, at vi når det hele, fordi vi gør tingene klogere, siger Bjarke Ibsen.

Tilfredshed med tavlemøder
Endnu en af de kloge ting, som har sparet såvel uddeler som medarbejdere både tid og frustrationer er indførelsen af et dagligt tavlemøde.

Hver morgen samles alle medarbejdere på nær »kasse 1« til et stående tavlemøde, hvor de vigtigste informationer deles.

– Førhen brugte jeg en masse tid på at løbe rundt i butikken og fortælle alle medarbejderne det ene og det andet. Og der var altid 3, man ikke nåede, og så var det lige dem, der fik mest brug for informationen, siger Bjarke Ibsen, der overvejer at indføre et lignende tavlemøde for ungarbejderne, når de møder ind om eftermiddagen.

– Det øger jo også kundetilfredsheden, at medarbejderne i kassen kan svare på spørgsmålene, siger Bjarke Ibsen.

Men også en række mindre forandringer har gjort en stor forskel i hverdagen, og rum for rum er blevet ryddet op og omstruktureret, så tingene nu står der, hvor det er smartest.

Fra lageret, som en gruppe medarbejdere fik til opgave at organisere, til kontorartikler.

– I dag står hulmaskinen altid på den samme plads – ved siden af klipsemaskinen. Det giver god mening, og ingen behøver at gå og lede efter den, for den står på sin faste plads, forklarer Bjarke Ibsen logikken i de nye systemer, der læner sig op af LEAN og dets hovedfokus: »At skabe værdi for kunden«.

– Det er egentlig såre simpelt. Vi behøver blot spørge os selv, om vi kan gøre tingene klogere. Kan vi det, så ændrer vi det, siger Bjarke Ibsen og konstaterer:

– Det svære er, at det tager 2 år, før du er der, hvor du gerne vil være. Og når man står i møg til halsen, er 2 år altså lang tid!

Overskud i millionklassen
I Løgumkloster er der er gået 5 år, siden Bjarke Ibsen havde sit første møde med Coops indsatsrådgiver – og de seneste 3 år er kundetilfredsheden vokset, og butikken leverer overskud i millionklassen.

I 2017 viste bundlinjen før skat et overskud på 1,1 millioner kr., mens omsætningen steg fra 60,7 millioner kr. i 2016 til 63,5 millioner kr. i 2017. Og det endda i et år, hvor butikken måtte holde lukket i 12 dage pga. skadedyr.

– Vi er gået fra at have fokus på at overleve, til at vi nu kan se fremad, konstaterer Bjarke Ibsen.

Og kunderne kvitterer for de nye tider i Coops tilfredshedsmålinger. Fra en NPS-score på 13 i 2012 nåede SuperBrugsen Løgumkloster i foråret en kundetilfredshed på 64.

– Vi arbejder bevidst med kundemeteret, fordi vi ved, at det også smitter af på bundlinjen, siger Bjarke Ibsen.

For medarbejderne er hverdagen også blevet sjovere med de nye rutiner og LEAN-tilgangen til opgaverne i butikken. Efter et halvt år opfandt medarbejderne et kampråb, som er blevet en fast del af hverdagen og som afslutter hvert tavlemøde.

– 1-2-3, yes. Må det blive en god dag!, lyder råbet.

– Det er totalbanalt, men det giver en kæmpestor værdi, siger Bjarke Ibsen, der er stolt af medarbejdernes engagement i både arbejdslivet og i den personaleforening, som de har stiftet.

– Medarbejderne har altid været glade for at være i Brugsen og fundet arbejdet vigtigt. Men nu kan vi bare også tjene penge, smiler han.

En fælles indsats
Brugsforeningens bestyrelsesformand, Henrik Willerslev, glæder sig ligesom uddeleren over butikkens positive udvikling, som han er meget bevidst om ikke kommer af sig selv.

Sideløbende med uddelerens udviklingsforløb har bestyrelsen kørt en strategiproces i samarbejde med foreningskonsulent i Coop, Karsten Thomsen – og det har været guld værd.

– En strategiproces er jo et halvlangt forløb, der kan tage op til et par år. Det tager lang tid.

– Men når vi lader os vælge til bestyrelsen, så forpligter vi os også til at yde en indsats, siger Henrik Willerslev.

Med ham som formand arbejder SuperBrugsen Løgumkloster med 5-årsplaner, der prioriterer opgaver og indsatsområder, ligesom brugsforeningen har fået mere struktur på vedtægter og forretningsorden.

– Vi har endda et årshjul, udbryder formanden.

Specialkonsulent i Coop amba, Karsten Thomsen, smiler og kommenterer:

– Det her er jo drømmescenariet i ethvert udviklingsarbejde. En bestyrelse, der tager ansvar og får styr på roller og indsatser, og en uddeler, der valgte at tage ansvar for butikken i stedet for bare at køre linen og vente på, at han måske fik sparket, siger Karsten Thomsen ligefrem.
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J