Kvickly og SuperBrugsen stikker snuden i sporet
Kvickly og SuperBrugsens kædeseminar blev et kick off af en fornyet og fælles retning for Coops kæde af supermarkeder og varehuse frem »Mod 2028«, som kædens nye strategi slet og ret kaldes. Her er ikke tale om et big bang af en strategi spækket med nye initiativer. Tværtimod, slog kædedirektør Rikke Krause fast: Frem mod 2028 gælder det om at holde snuden i sporet.
Af Malene Folke Sørensen
Humøret var højt, da det faglige program for Kvicklys og SuperBrugsens første kædeseminar under den nye kædeledelse 20. maj lakkede mod enden. En veloplagt dag, med en nøje afstemt vekslen mellem sceneoplæg, dialog, spil, samtaler og klapsalver, rundede af til tonerne af den folkekære fodboldsang fra 1986, Re-Sepp-ten, der til dagen havde fået helt ny tekst:
»Vi er Kvickly, SuperBrugsen - Vi går efter førerblusen«, sang de omkring 650 butiksledere side om side med kollegaer fra kædekontor.
Ambitionen frem mod 2028 er kort og godt at vende underskud til overskud, at vinde markedsandele og løfte tilfredsheden hos kunder og medarbejdere.
Ikke med syv-mile skridt, men støt, fokuseret og i fællesskab: »En bid bedre. Hver dag«, som det hedder i strategien Mod 2028.
– Strategien giver retningen frem mod 2028, men ikke alle svarerne. Vi skal bygge på styrkerne og kommer ikke til at introducere alt muligt nyt. Vi skal styrke det, vi har til fælles i kæden med respekt for forskelligheder, og vi skal fokusere på fælles eksekvering i balance med mulighederne for at differentiere os, indledte kædedirektør Rikke Krause sit første kædeseminar i spidsen for Kvickly og SuperBrugsen.
Et døgn senere kunne hun glad konstatere, at det blev »en sindssyg god dag«.
– Det er en stor glæde, at vi på bare et halvt år er lykkedes med at skabe en dag som denne, og der skal lyde en kæmpe ros til teamet på hovedkontoret og kæderådet over, at vi blev klar. Vi har skabt en fælles retning for Kvickly og SuperBrugsen, og hele dagen spillede bare ned til den mindste detalje som farven på smoothies og is, som selvfølgelig var røde, sagde Rikke Krause og trak en rød tråd til Kvicklys og SuperBrugsens DNA.
– Når nu vi som en del af vores DNA beder butikkerne om at gøre sig umage, så synes jeg, det er vigtigt, at de oplever, at vi også leverer på hovedkontoret, for alle havde gjort sig sindssygt umage for, at dagen skulle lykkes, sagde hun.
Gennemsyret af ordentlighed
Kædeseminaret blev en genstart af kulturen i Kvickly og SuperBrugsen, som sammen fandt tilbage til rødderne og til kædens fælles DNA.
De senere år har været præget at mange nye idéer, initiativer, koncepter og tanker. På kædeseminaret skrællede man lagene af og fandt frem til kernen, som er den del af Kvickly og SuperBrugsen, som aldrig må ændres.
Og da dagen gik på hæld stod ét ord tilbage som synonym med Kvicklys og SuperBrugsens DNA. Nemlig »Ordentlighed«.
– At opføre sig ordentligt er en følelse og en måde at behandle andre på, som man bare gør, fordi man ved det og ikke behøver at få ordre på. Man véd, hvordan man opfører sig ordentligt, lød et bud fra salen, mens en anden trak paralleller til privaten.
– Ordentlighed er det samme på arbejde og hjemme. Det er den måde, du opfører dig på, uanset om du er hjemme eller på arbejde.
– Både som menneske og butik, skal vi være ordentlige overfor hinanden, fremførte en tredje, mens en helt fjerde mente, at selve ordet var af mindre betydning.
– Bare vi er enige om et ord, som kan samle os, lød ræsonnementet.
For Rikke Krause var arbejdet med Kvicklys og SuperBrugsens DNA afgørende, fordi DNA er den røde tråd, som binder strategi og handling sammen.
– Culture eats strategy for breakfast, refererede hun en amerikansk management-guru, Peter Drucker og henviste til, at selv den bedste strategi fejler, hvis ikke man lykkes med at ændre kulturen og adfærden i en organisation.
En genrejsning af Kvickly og SuperBrugsen kræver både en strategi og fælles kultur til at bakke op, og derfor skrællede Kvickly og SuperBrugsen kæden lagene af og fandt ind til kerneværdierne, som binder kæden sammen på tværs af Coop- ejede butikker, brugsforeninger og bagland, og som er den kerne, kunderne skal kende Kvickly og SuperBrugsen på: Ordentlighed.
Kerneværdien er uddybet med tre adfærdsregler, som medarbejderne i Kvickly og SuperBrugsen altid vil gøre, og tre adfærdsmønstre, som man aldrig vil gøre.
Hvad de er, kender alle de, som har gennemført og bestået en kørekort.
De første 642 butiksledere deltog i teorien på kædeseminariet og har efterfølgende bestået ikke blot køreprøven men også uddannelsen som kørelærer.
Deres opgave er i de næste måneder at træne medarbejderne i butikkerne i de nye adfærdsregler, så kerneværdierne bliver levende og tydelige for både medarbejdere og kunder.
– Vores DNA er vores kompas, så vi véd, hvad vi skal gøre i pressede situationer. Den her turn-around af Kvickly og SuperBrugsen kommer til at stille krav til os, og vi kommer til at fejle undervejs. Men med et fælles DNA står vi ikke alene. Vi står sammen, sagde Rikke Krause på DNA-workshoppen.
Vi skal gøre os umage
Udbredelsen af kædens DNA var dog langt fra den eneste opgave, som venter i butikkerne.
På kædeseminaret løftede kædeledelsen sløret for en lang række initiativer, som skal styre Kvickly og SuperBrugsen sikkert Mod 2028.
Og at der er brug for en sikker hånd på styrepinden de kommende år er indiskutabelt.
– Vi kan og skal gøre os mere umage, sagde Rikke Krause.
Ambitionen er derfor at skabe markante forbedringer, så Kvickly og SuperBrugsen kæden i 2028 har løftet:
- EBIT
- Markedsandel
- Kundetilfredshed
- Medarbejdertrivsel
– Vi sætter baren højt, og for at lykkes skal vi gå fra at være butikker med kunder til at være huse med gæster og værter. Og I ved, hvordan det er, når man får gæster hjemme. Man støvsuger lige en ekstra gang, tjekker, at der er toiletpapir på toilettet og spørger på forhånd, om gæsterne er mest til rød- eller hvidvin.
– Man gør sig umage, så gæsterne har lyst til at komme igen og igen. Det skal vi også gøre, sagde Rikke Krause.
Kædedirektøren er dog helt på det rene med, at genrejsningen af Kvickly og SuperBrugsen ikke nås alene med en strategi og ord for DNA.
– Vi kommer til at skrue på mange håndtag i den her transformation, og kunsten bliver at stikke snuden i sporet og holde kadencen, som skal være rimelig høj. Der er mange ting, vi kan gøre bedre, og det er en spændende men svær balance.
– Heldigvis kommer vi ikke til at gøre det selv i hver enkelt butik. Vi kommer til at gøre det i fællesskab, understregede hun.