Sandhedens time er kommet: Virker Brenderup-modellen?

Brenderup Brugsforening har fra 1. januar overtaget Dagli’Brugsen Asperup. Den lille fynske Dagli’Brugsen har i flere år kæmpet for overlevelse, og den tidligere ejer, Nørre Aaby Brugsforening, havde ikke lysten til at drive det videre. Heldigvis stod Brenderup Brugsforening klar med en klar vision for, hvordan Asperup igen bliver en sund forretning.
 
Af Markus Hjelmager
 
Dagli’Brugsen Brenderup har i mange år været en rigtig god og veldrevet butik – faktisk så god, at uddeler Claus Mollerup flere gange har holdt oplæg for forskellige interessenter, blandt andet landsrådet, om, hvordan man driver en lokalforankret butik.
 
Nu har Brenderup Brugsforening overtaget Dagli’Brugsen Asperup og skal altså bevise, at det ikke kun er i Brenderup, der kan drives en sund forretning.

– Vi har jo længe sagt, at den måde, vi gør tingene på, også kan fungere i andre byer end Brenderup, og det er jo lige netop det, vi skal bevise nu. Så må vi jo se, om jeg har haft ret, når jeg har holdt oplæg rundt omkring, siger en spændt Claus Mollerup.

Men hvad er det så, der er modellen i Dagli’Brugsen Brenderup, der i 2023 kom ud af året med et resultat på godt og vel en million kroner efter skat og sidder på en egenkapital på godt over 20 millioner kroner?

– Jeg ved ikke, om vi gør noget, der er så anderledes, men vi har i hvert fald et rigtig stort fokus på den lokale forankring. Vi støtter alt muligt og vil gerne være med så mange steder som overhovedet muligt, så borgerne ser os hele tiden, fortæller Claus Mollerup.

Det første skridt på vejen mod at gøre Dagli’Brugsen Asperup til en sund forretning er allerede taget. Claus Mollerup har sendt sin tidligere souschef, Simon Reinholdt Rævad, på græs som uddeler i Asperup. Og der er også allerede givet løfter til Asperups borgere.

– Vi har sagt, at fem procent af væksten i 2025 sender vi tilbage til lokalsamfundet – ligesom for at fortælle, at vi virkelig vil Asperup, og gøre det konkret for borgerne, hvad de egentligt får ud af at have en butik i byen, siger Claus Mollerup.

Claus Mollerup er da heller ikke bleg for at sætte tingene lidt i perspektiv for kunderne i sin egen butik, når de en sjælden gang imellem brokker sig lidt over priserne.

– Jeg synes godt, man med et glimt i øjet kan spørge lidt ind, hvis man hører nogen sige, at noget er dyrt, og så laver jeg gerne regnestykket for kunderne. Jeg har nemlig Rema 1000-appen, så jeg kan se, om de er så meget billigere, og det er som oftest en krone eller mindre, der adskiller priserne, fortæller Claus Mollerup.

Bryllup for hele byen

Claus Mollerup er, selvom han til dagligt bor i Kolding, nok også noget mere lokalforankret end langt størstedelen af uddelere i det danske brugsland – nok bedst eksemplificeret ved, at da han skulle giftes, inviterede han hele byen til bryllupsreception på Brenderup Højskole.

– Det er jo klart, at alle ikke synes, det er lige passende at have hele byen til bryllup, men jeg synes, det var sjovt og tror da også, det gav lidt »goodwill« i byen, siger Claus Mollerup.

Men for at vende tilbage til Brugsen Asperup, så mener Claus Mollerup ikke, at der venter de store investeringer i butikken, da den tidligere ejer har været god til at vedligeholde og opdatere butikken.

– Vi har investeret i elektroniske hyldeforkanter og købt et par kølemontre, men derudover er butikken egentlig klar og opdateret, siger Claus Mollerup.

Specielt investeringen i elektroniske hyldeforkanter forventer Claus Mollerup bliver en stor lettelse i hverdagen for personalet og den nye uddeler i Asperup.

Udover investeringerne i butikken er Claus Mollerup sikker på, at der kommer til at være en god synergi imellem de to butikker – specielt fordi de er en del af samme kæde, så al erfaring er rettet mod at drive Dagli’Brugsen og ikke SuperBrugsen eller Kvickly, som man ellers ofte ser med filialbutikker.

– Jeg synes jo, det er lidt sjovt, at nu er det en Dagli’Brugsen, der ejer en anden Dagli’Brugsen, og det tror jeg i nogle tilfælde er en fordel, fordi det ikke er det samme at drive store SuperBrugser eller Kvicklyer som at drive en dagligvarebutik i en lille by på landet, siger Claus Mollerup.

Det næste, uddeleren fremhæver som en stor fordel for det fremtidige samarbejde mellem de to butikker, er afstanden imellem de to fynske landsbyer.

– I og med at det kun tager fem minutter at komme fra den ene til den anden butik, er samarbejde om indkøb, men også personale, supernemt. Det vil jo give god mening, at hvis de er pressede i Asperup, så kan de låne en herfra Brenderup i et par timer, indtil de er med igen, forklarer Claus Mollerup, der også peger på Brenderups varebil som en eventuel hjælp i Asperup.

Der er altså masser af planer for, hvordan Dagli’Brugsen Asperup igen skal blive en sund forretning og et aktiv i Brenderup Brugsforening.

Udvidelsesplaner i Brenderup

At Brenderup Brugsforening har overtaget Dagli’Brugsen Asperup betyder dog ikke, at det står stille i Brenderup. Her er de nemlig godt i gang med at planlægge en udvidelse af butikken – nærmere bestemt etablering af en delikatesseafdeling.

– Det har faktisk været på tegnebrættet i en del år efterhånden, men der er jo sket meget rundt omkring i verden de seneste år, så der har ikke lige været et godt tidspunkt at komme i gang. Men nu begynder vi måske at nærme os nogle lidt mere normale tilstande, lyder det fra Claus Mollerup.

Nu venter de i Brenderup blot på, at der lander en ny lokalplan for området – egentligt ikke fordi butikken nødvendigvis skal udvides kvadratmetermæssigt, men det kunne jo være rart at vide, hvilken vej butikken eventuelt kan udvides i fremtiden.

– Planen er at inddrage et af vores lagre til delikatesse, men nu er der en ny lokalplan på vej, og så kan vi jo lige så godt afvente situationen, så vi ved præcist, hvor vi står i fremtiden, siger Claus Mollerup.

Der ligger endnu ingen plan for, hvornår delikatessebyggeriet skal påbegyndes, men ifølge Claus Mollerup »må det da meget gerne være i år«.
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J