2019 blev rekordernes år i Kvickly Brande

Pilen peger opad for Coop Kvickly Brande, som – efter mange år med underskud – gik i plus i 2019. I år fortsætter fremgangen ufortrødent med en forventet vækst på 5 pct.
 

19. juli 2018 husker medarbejderne i Coop Kvickly Brande fortsat som en helt særlig dag.

Den dag lukkede Meny-butikken på hovedgaden i »Bestseller-byen«, og det gav yderligere medvind for Kvickly, som ellers siden 2016 har oplevet solid vækst.

I perioden 2016-2019 er omsætningen vokset med 33 pct., og i 2020 forventer varehuschef Anders Kristensen og souschef Thomas Nissen en yderligere fremgang i omsætningen på 5 pct.

Varehuschef Anders Kristensen har været en del af Kvickly Brandes optur i 3 år til juli, mens souschef Thomas Nissen kom til 1. juni 2018 – blot halvanden måned før konkurrenten Meny lukkede og slukkede.

Med Meny-butikken ude af billedet er Kvickly eneste supermarked tilbage i Brande med bl.a. slagter- og delikatesseafdeling samt bageri. Disse støttefunktioner er meget populære hos kunderne, som derudover har mulighed for at handle dagligvarer i Fakta, Rema 1000 og Aldi i Brande.

– Vi fik det først at vide 2 dage før, at Meny ville lukke. Så det gjaldt om at tænke hurtigt, og vi lagde fra starten stort varepres på ferskvarer. Meny havde solgt ud af sine tørvarer, så det var ferskvarer, der var i høj kurs, og det har det været lige siden, fortæller Anders Kristensen.

Derudover har Kvickly Brande oplevet en voldsom vækst i kioskvarer ovenpå Meny-lukningen. Faktisk har fremgangen været så stor, at butikken ligger i top 5 på kioskvarer/spil i Kvickly Kæden.

Overskud i 2019

De forbedrede konkurrenceforhold og et vedvarende varetryk mundede ud i en væsentlig driftsforbedring allerede i 2018.

Men Anders Kristensen og Thomas Nissen samt de mere end 60 kolleger skulle dog vente indtil 2019, før Kvickly Brande – efter mange år med underskud – endelig gik i plus på nederste linje.

Varehuschefen og souschef fortæller, at de i lang tid gik og talte om, hvor skønt det ville være, hvis varehuset gik i 0. Længe var de i tvivl, om det ville ske i 2019, men den tvivl blev gjort til skamme, da resultatet forelå.

– Vi leverede et flot, stort overskud i 2019. Det var fantastisk, og vi og alle husets medarbejdere er stolte af resultatet, lyder det samstemmende fra varehuschefen og souschefen.

Udover det positive resultat på bundlinjen blev 2019 i flere andre sammenhænge rekordernes år i Kvickly Brande.

Der blev sat omsætningsrekord, driftsrekord og flere afdelinger – især kiosken – lavede bedre resultater end nogensinde. Og flere gange i løbet af 2019 præsterede butikken den bedste omsætningsdag i husets historie.

Årets varehus i distriktet

Det blev bemærket i Kæden, og på Coops lederkonference i Fredericia for 2200 ledere i slutningen af januar blev Kvickly Brande kåret som distriktets bedste varehus.

I motivationen for kåringen af Kvickly Brande lød det blandt andet: »Varehuschef Anders Kristensen sikrer sammen med sit lederteam og alle medarbejderne, at varehuset står flot og indbydende for kunderne. Varehuset er fuldt af dygtige medarbejdere, der hver dag gør sig umage med at give en god service og en inspirerende indkøbsoplevelse, hvilket kunderne også kvitterer for.«

– Kvickly Brande har haft en fantastisk udvikling og leverer flotte resultater. Men titlen som Årets Varehus i distriktet handler om mere end tal. Kundernes tilfredshed og medarbejdernes trivsel er også faktorer, som vægtes højt i vurderingen af varehusene, lød de rosende ord fra varehusets salgschef, Bjarne Bach, i forbindelse med kåringen.
varedynamik

Anders Kristensen er hurtig med at sende roserne videre til alle husets mange, dygtige medarbejdere.

– Det går godt, og det er ikke bare Thomas Nissens og min fortjeneste. Vi er et team af gode »købmænd«, som alle vil sælge varer. Det generelle træk er, at vores medarbejdere er en flok erfarne og meget selvkørende personer. Vi er simpelthen godt bemandet i øjeblikket, siger Anders Kristensen.

Thomas Nissen supplerer, at der overalt i huset er stor bevidsthed om, at basis skal være på plads.

– Vi kører den klassiske stil som i SuperBrugsen med, at det skal være let at handle i Kvickly Brande. Der skal være priser på varerne, og tingene skal være så enkle for kunderne som muligt, siger souschefen.

Anders Kristensen og Thomas Nissen deler opfattelsen af, at varer sælger varer, og man skal ikke bevæge sig rundt i Kvickly Brande særlig længe for at fornemme varedynamikken. Der er varer fra gulv til loft, og ingen er i tvivl om, at hér vil man gerne sælge varer på i det lille salgsområde på 2000 kvm.

– Medarbejderne er meget produktive, og derudover benytter vi i stor stil konsulenter, som kommer og fylder varer op. De presser en masse varer ind i butikken. Det giver en helt særlig dynamik i salgsområdet, tilføjer Thomas Nissen.

Investerede i tryghed

I 2020 er fremgangen – Corona eller ej – fortsat med uformindsket styrke, og som nævnt forventer de 2 ledere, at omsætningen vil stige med 5 pct. i år.

Som i mange andre butikker kom der færre kunder på besøg i marts og april, hvor Corona-krisen hærgede mest. Til gengæld købte de mere, så både omsætnings- og indtjeningsmæssigt blev de 2 måneder gode.

– I maj havde vi en vækst i omsætningen på hele 15 pct. Det var især øl og vand, der trak fremgangen, og årsagen var helt sikkert den lukkede grænse og at folks depoter derhjemme var ved at være opbrugt, fortæller Anders Kristensen.

Han tilføjer, at varehuset – mens Corona-krisen var værst – høstede fordele af, at der blev sørget for sikkerhedsforanstaltninger på alle mulige måder for at beskytte kunderne og medarbejderne.

– Vi investerede i tryghed ved at gå grundigere til værks, end myndighederne krævede af os. Det, tror jeg, kunderne har honoreret os for, og mon ikke også det kommer os til gavn fremover?, spørger varehuschefen retorisk.

DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J