SuperBrugs vil forblive attraktiv overfor kunderne

 
SuperBrugsen Ryomgård moderniseres for 7,7 millioner kr. Under den 3 måneder lange ombygning af slagter- og delikatesseafdelingen blev produktionen holdt i gang i 2 mobile slagter- og køkkenenheder.
 
I stationsbyen Ryomgård på Djursland med knap 2500 indbyggere kan kunderne svinge til højre eller venstre for enten at handle i Netto eller SuperBrugsen.

I magtforholdet mellem de 2 dagligvarebutikker er SuperBrugsen den største. Men det er ikke gået uddeler Thomas Koustrups næse forbi, at sortimentet i Netto er udvidet og forbedret over de seneste år.

– For at holde konkurrenten stangen er vi nødt til at følge med og differentiere os, så vi forbliver attraktiv overfor kunderne. Det er en evig kamp, som vi nok aldrig bliver færdig med. Men nu tager vi i hvert fald et tigerspring for at få kunderne til at vælge SuperBrugsen, siger Thomas Koustrup.

Tigerspringet består af en større modernisering og udvidelse af butikken, der omsætter for 43 millioner kr. og i alt for ca. 50 millioner kr. inkl. brændstof.

Prisen for ombygningen ligger på omkring 7,7 millioner kr. med fokus på især 3 ting: 1) ny slagter- og delikatesseafdeling 2) 125 kvm stor udvidelse af butikken 3) nye kontorer og velfærdsrum.

– Denne investering har længe stået højt på vores ønskeseddel, og vi ser frem til begyndelsen af maj, hvor projektet forhåbentligt er helt færdigt, siger uddeleren.

Ny slagter og delikatesse
Helt så længe skulle han og medarbejderne ikke vente på at se det færdige resultat af den nye slagter- og delikatesseafdeling.

Den var projekteret til at stå færdig op til påske (efter Butikslederens deadline), og nu er afdelingen vokset betydeligt i størrelse. Mandskabsmæssigt er der også udvidet fra 4 til 5 medarbejdere med slagtermester Jesper Bøgebjerg og delikatesseleder Louise Bargholz i spidsen.

Det er især i den afdeling, SuperBrugsen gerne skal differentiere sig endnu mere fra konkurrenten på den anden side af gaden, så kunderne vælger at svinge ind til butikken med de røde flag og skilte, når de skal handle.

– Delikatesse-varer og convenience er steget voldsomt de senere år, og vi har en forventning om, at det fortsætter. Nu har medarbejderne ideelle forhold til forøget vækst, påpeger Thomas Koustrup.

Slagtermester Jesper Bøgebjerg er helt indforstået med den plan, og han glæder sig til at løfte afdelingen til nye højder.

– Vi har holdet og vi har de fysiske rammer til at udvikle afdelingen. Med rygeovn, et større køkken og et nyt og stort kølerum er faciliteterne på plads til at køre på med egenproducerede varer, og det har vi tænkt os at gøre, smiler Jesper Bøgebjerg.

Mobil slagterafdeling
Afdelingen har på imponerende vis formået at køre indeks 105-110 i de ca. 3 måneder, den var under ombygning. Det er sket, selv om hele produktionsområdet var rømmet for inventar.

Hemmeligheden bag bedriften var, at brugsforeningen havde lejet 2 mobile slagter- og køkkenenheder, der var placeret på trailere bag SuperBrugsen.
Hér havde slagter- og delikatessemedarbejderne deres midlertidige arbejdsstation i 12 uger, og de lykkedes med at lave ca. 85 pct. af den normale produktion.

– Kunderne var ret imponeret over, at vi kunne holde så høj standard, selv om alle kunne se, vi lå i byggerod, fortæller slagtermesteren.
Uddeleren mener også, det var en god løsning at leje de mobile produktions-containere.

– Vi kunne ikke holde til at køre uden slagtervarer i 3 måneder. Det kostede godt nok 140.000 for at leje dem i perioden, men vi havde ikke et alternativ, siger Thomas Koustrup.

Fra de mobile produktionsrum kunne medarbejderne i delikatessen fortsætte traditionen med at lave 4-500 stykker smørrebrød, som butikken er kendt for at sælge hver torsdag.

Og slagtermesteren og souschefen Mike Jørgensen kunne uhindret blive ved med at lægge gode tilbud – bl.a. slagtervarer – op som Ja tak-tilbud på Facebook. De 2 kolleger styrer de sociale medier suverænt i butikken, og de har formået at øge antallet af følgere fra 1100 til nu ca. 4600.

Flere knopskydninger
Slagteren og delikatessen er ikke alene om at have 3-cifrede indekstal under ombygningen. I de første 10 uger i år holdt butikken indeks 101 samlet set. Det imponerer Thomas Koustrup, der tager det som gode tegn, når hele butikken står klar i begyndelsen af maj.

Lige nu arbejdes der på højtryk med at integrere den 125 kvm store udvidelse, der vil forøge salgsarealet til godt 1100 kvm.

– Vores butik har som en del andre ældre Brugsbygninger undergået indtil flere knopskydninger gennem tiderne. Med den nye tilbygning får vi et mere firkantet og harmonisk salgsareal, siger uddeleren og fortæller, at der især vil blive opgraderet på vin og nydelsesmidler i det nye område.

Kronen på værket bliver, når de nye kontorer og velfærdsrum står klar. De tidligere kontorer og personalestuen bliver lagt til lageret, og bag butikken bygges de nye personalefaciliteter.

– Ud af den samlede investering på 7,7 millioner kr. havde vi selv sparet 3 millioner kr. op til projektet. Så fremover består opgaven i at samle ny kapital – gerne via øget salg i vores nye, flotte butik.

Uddeleren forventer 2 pct. vækst i år, og i 2022 er målet at vokse med yderligere 5 pct. – især på grund af forventet mersalg i slagter- og delikatesseafdelingen.
I 2020 øgede SuperBrugsen Ryomgård omsætningen med 7 pct. – naturligvis godt hjulpet på vej af Corona-situationen.

Når Corona er et overstået kapitel, regner Thomas Koustrup med fortsat gode tider i brugsforeningen, som han har været chef for siden 2005.

– Efter Aarhus Letbane begyndte med halvtimesdrift fra Ryomgård til Aarhus, er folk begyndt at flytte til byen. Der bygges boliger i stor stil i Ryomgård, og det er i mange tilfælde aarhusianere, der flytter ind i dem. De har givet os en del nye kunder, og vores salg af fx økologi er vokset kraftigt, smiler Thomas Koustrup.

DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J