Storbrand i Galten er afløst af dyb taknemmelighed

Det lyder nok helt forkert, men når Brian Vestergaard Kamper skal sætte ord på den dramatiske oplevelse, det alligevel er, når ens butik brænder, ja, så synes han faktisk, det har været en god oplevelse. Naturligvis ikke at butikken brændte, men den store opbakning, han har mærket efterfølgende.
 
Af Markus Hjelmager Sørensen
 
Torsdag 29. august, lige omkring klokken 11, lød det fra højttalerne, i et ganske roligt toneleje, at alle kunder og ansatte skulle forlade SuperBrugsen Galten, da der var sket en nødsituation. Og lige så stille og roligt som det blev sagt, gik de handlende og personalet ud på parkeringspladsen, lettere forvirrede over, hvad der dog var sket, og en enkelt gættede da også på, at det var en øvelse.
 
Men ganske hurtigt kunne man lugte, at der slet ikke var tale om en øvelse, og få sekunder efter stod en massiv søjle af røg op fra SuperBrugsen Galtens lagerbygning. Det var ganske alvorligt.
 
– Det gik voldsomt hurtigt, fra man opdagede, at det røg fra den lastbil, der lige var bakket ind på lageret, og til det var helt sort. Vi nåede at tømme tre pulverslukkere, men det havde slet ingen effekt, lyder det fra direktøren i SuperBrugsen Galten, Brian Vestergaard Kamper.
 
Branden fra lastbilen fik hurtigt fat i resten af lageret, og inden for ganske få minutter var der ild og røg overalt. På det tidspunkt var Brian Vestergaard Kamper sikker på, at det var hele butikken, der røg, men fordi brandvæsnet var hurtigt fremme, nåede ilden aldrig at få fat i butikken.
 
– Fra vi ringede til brandvæsnet, til de skød det første vand ind i flammerne, gik der kun ni minutter, og derefter strømmede det jo til med brandfolk. I alt var der personale fra ni forskellige enheder herude, så det var helt vildt, fortæller Brian Vestergaard Kamper.
 
Han var allerede i gang med at tænke på, hvordan den nye butik skulle ligge på grunden. Helt så galt gik det dog heldigvis ikke.

Fantastisk beredskab

Men nok om selve branden, for denne artikel skal nemlig handle om alt det, der skete efterfølgende, som har mindet Brian Vestergaard Kamper om, at F’et i det gamle FDB stod for fællesforening og generelt fællesskab.
 
– Der er mange lidt trælse historier om Coop i tiden, men man må bare sige, at når huset pludselig brænder, så er der ikke det mindste at brokke sig over. Det har bare fungeret bedre, end man turde drømme om, siger Brian Vestergaard Kamper.
 
Den første del af Coops nødberedskab var allerede i Galten en time efter, branden brød ud. En såkaldt recover-enhed, der med det samme satte gang i en proces, der skulle få butikken så hurtigt som muligt klar til genåbning igen.
 
– Recover kom vel med 20-30 folk, og efter to timer, vil jeg tro, var krisepsykologen her også. Hun har virkelig været god til at give plads til at snakke om det og sørget for, vi har fået snakket om det som gruppe. Så det har virkeligt været en god oplevelse, fortæller Brian Vestergaard Kamper.
 
Det var så nødberedskabet på stedet, altså i Galten, men det slutter absolut ikke her. For når det brænder, går ting i stykker, og sådan var det også med hele butikkens køl og frys. Rørene, som Co2-køl og -frys kører på, kunne ikke klare en tur i bålet, og derfor måtte rigtig mange varer nødvendigvis smides ud.
 
– Jamen, der blev jo bare åbnet for, at vi skulle kunne bestille varer igen så hurtigt som muligt, og det betød intet, hvornår den ordre blev lagt, så var det bare klar til dagen efter, fortæller Brian Vestergaard Kamper.
 
Og specielt en fyr fra lageret i Hasselager har gjort indtryk.
 
– Der var en fyr på lageret i Hasselager, der, efter han havde været hjemme og putte børnene, lige kørte ud og pakkede bilen færdig, så vi kunne have den dagen efter. Det har simpelthen været helt vildt, hvad folk, man slet ikke kender eller har nogen tilknytning til butikken, vil gøre for at hjælpe, siger direktøren.

Morgenfriske vestjyder

Men det er ikke kun baglandet og nødberedskabet, Brian Vestergaard Kamper er blevet overvældet over. Også de nærmeste kolleger har været klar til at hjælpe, hvordan de nu ellers har kunnet.
 
– Min kone arbejder i SuperBrugsen Hammel, og de sendte med det samme, branden brød ud, en bil afsted med vand, sodavand, og samtidig kom Thomas Dahl fra Brugsforeningen Tryg med slik og vand, siger Brian Vestergaard Kamper.
 
Derudover er der kommet bunkevis af velmenende SMS’er, mails og telefonopkald fra nær og fjern, hvilket altid er velkomment.
 
Men på trods af de mange beskeder og tilbud om at hjælpe, er Brian Vestergaard Kamper og Galten Brugsforening et sted, hvor man altid har klaret sig selv og egentligt godt kan lide at have det sådan. Der er i hvert fald ikke tradition for at bede om hjælp udefra.
 
Men da det skulle gøres op, hvor meget SuperBrugsen Galten havde mistet af varer i branden, var personalet efterhånden ved at være udkørt. Derfor rakte uddeleren ud til sine kolleger, og fluks var 20 brugsfolk fra andre butikker klar til at hjælpe.
 
– Jamen, igen var det helt overvældende, hvordan folk bare var klar til at hjælpe. Vi skulle tælle op klokken fem om morgenen, fordi IT-systemet var klar, og alligevel kom der to hele vejen fra Skjern for at hjælpe. De er jo kørt fra Skjern ved halv fire-tiden, lyder det fra Brian Vestergaard Kamper.
 
Al hjælpen gjorde det også muligt for Brian Vestergaard Kamper og personalet at åbne SuperBrugsen Galten igen søndag morgen den 1. september. Butikken i sig selv var klar til kunder igen 55 timer efter branden brød ud.
 
– Dyb respekt for den parathed, der er i familien. Jeg er omgivet af et personale, hvor min stemme knækker, når jeg skal forsøge at takke dem for indsatsen. Tak til alle, som har hjulpet, sendt en tanke, har fået noget til at ske, eller bare været til stede. Dyb, dyb taknemmelighed for dette, lyder det afslutningsvis fra en overvældet og meget glad direktør.


DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J