Artikel 1

Coop tester nye kædenavne 

Coop-navnet er et bærende element i Coops nye brandstrategi, og netop nu tester dagligvarekoncernen nye kædenavne i Trekroner. Her hedder SuperBrugsen »Coop Mad«, mens Fakta har skiftet navn til »Coop Hverdag«.
 
Undersøgelser viser, at navnet Coop er det stærkeste brand, dagligvarekoncernen af samme navn har i sin palette.

Koncernnavnet slår således de enkelte kædenavne i kendskab og værdi, og derfor har koncernen besluttet at teste nye kædenavne i hhv. SuperBrugsen og Fakta i Trekroner nær Roskilde.

I uge 9 ændrede butikkerne navne til hhv. »Coop Mad« (SuperBrugsen) og »Coop Hverdag« (Fakta). Samtidig er begge butikker blevet opdateret og moderniseret med de nyeste koncepter – herunder nye skilte, farver og naturligvis nye selvbetjeningskasser til Bip & Betal.

Udadtil er skiltningen ændret og øget, så kunderne allerede ved p-pladserne bliver mødt af markante, røde pylonskilte med navnetrækket Coop øverst og hhv. Mad og Hverdag i »håndskrevet kursiv« underneden, ligesom der er kommet flere, mindre skilte på facaderne.

– Vi har åbnet 2 testbutikker i Trekroner, hvor vi tester dels nye navne dels en række nye idéer til koncepter. Det betyder ikke, at vi skal til at ændre navn. Den diskussion, har vi aftalt, skal ligge i næste strategiperiode. I den her strategiperiode arbejder vi med forenkling ved at gøre flere ting ens, og her tester vi flere idéer og tiltag også for at se, hvordan kunderne reagerer på dem, siger koncerndirektør Jens Visholm

Den nye MADbutik
SuperBrugsen Kæden har de senere år været på en flyvende forvandling fra almindeligt supermarked til moderne madbutik.

Testbutikken Coop Mad i Trekroner tager et par skridt videre.

Til højre for indgangen er åbnet et café- og bagerområde under konceptet BrødCooperativet, som er rullet ud i alle Coops Kvickly-varehuse og flere SuperBrugser.

I BrødCooperativet gives fuld gas på sundt, lækkert og gerne hurtig mad til de mange pendlere og studerende, som hver dag passerer butikken til og fra S-togstationen Trekroner – men også til de kunder, som har lyst til at sætte sig og nyde et let måltid eller en hurtig kop kaffe i caféen.

Bagerst i supermarkedet har slagter og delikatesse ændret navn til MadCooperativet, og hermed er taget et første skridt til et nyt fælles koncept på tværs af kæderne.

MadCooperativets koncept skal fortsætte den gode udvikling med at tilbyde kunderne nemme og lækre måltidsløsninger, hvad enten det er den hurtige aftensmad, en let salat eller festmiddagen, som kræver kyndig vejledning af fagfolk.

Ligesom det var tilfældet med BrødCooperativet vil der ske en løbende evaluering og udvikling af MadCooperativet, inden et fælles koncept er klar til at blive rullet ud i stor skala.

– Vi arbejder hele tiden hen imod en idealbutik, og der kommer flere testbutikker, forventer Jens Visholm.

Hurtig handel og hverdagsmad
I Trekroner har Coop et supermarked og en discountbutik lige ved siden af hinanden, og den tidligere Fakta er en del af testen – nu under navnet Coop Hverdag.

Navnet falder i tråd med den linje, som Coop længe har arbejdet hen imod, nemlig at discountbutikkerne forvandles til hverdags-supermarkeder, hvor kunderne kan finde de daglige fornødenheder til lave priser.

Coop Hverdag i Trekroner tester et nyt grafisk designkoncept for lavpriskæden, som bl.a. omfatter mere markant skiltning af profilområder som økologi og convenience food.

Herudover er butikken naturligvis fuldt udstyret med Coops selvbetjeningsløsning, Bip & Betal.

Bip & Betal blev sidste år rullet ud i samtlige Fakta Kædens butikker, og nu breder selvbetjeningskasserne sig til brugskædernes øvrige butikker. 
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J