Artikel 1

Slagter i SB Hinnerup – Vi kommer aldrig i mål

I SuperBrugsen Hinnerups slagter og delikatesse er succes ikke et mål i sig selv. Succes er en vej, og derfor finder de hele tiden på nye tiltag og smartere måder at gøre tingene på.

En omfattende ud– og ombygning af Coop SuperBrugsen Hinnerup har åbnet butikkens slagter og delikatesse og bl.a. 3-doblet diskpladsen i den åbne delikatesse.

Kunderne er begejstrede og køber lune retter, fredagsbøffer og convenience food som aldrig før, og afdelingens initiativer er blevet brugt som inspiration til de nye SuperBrugser, som er overgået fra Kvickly Kæden.

Men afdelingen har langt fra fundet det endegyldige svar på, hvordan en slagter og delikatesse skal drives. Tvært imod gælder det for slagtermester Anders Peter Arthur Rasmussen om, at medarbejderne tør eksperimentere og hele tiden prøver nye tiltag af.

– For os er succes ikke et mål. Succes er en vej, som hele tiden kan ændre sig, og derfor kommer vi aldrig i mål med vores arbejde, siger Anders Peter Arthur Rasmussen.

Af samme grund er der fuld fart på i den nyindrettede slagter og delikatesse, der tilbyder en bred vifte af convenience food.

Mandag til onsdag kan kunderne købe frokost to go i form af lune og lækre retter som stjernekaster, croissant, platte eller lignende foruden naturligvis afskåret pålæg og frisk salat. Torsdag kører SuperBrugsen Hinnerup konsekvent med smørrebrød, mens fredagens obligatoriske Menu To Go siden ombygningen er suppleret med frisk sushi. Noget, der nær havde væltet butikken omkuld ved åbningen.

– Vi solgte for 15 - 16.000 kr. sushi den første dag, hvilket var over alt forventning. Vores souschef, Kenneth Skyum, havde lovet at stå for sushien den dag, og han havde i hvert fald nok at se til, siger Anders Peter Arthur Rasmussen og anslår, at salget i dag ligger mellem 6 – 10.000 kr. sushi.

Herudover kan kunderne hver dag hente Dagens ret fra et varmeskab – og det har vist sig at være en god investering.

Dagens ret falder i kundernes smag
– Dagens ret har vist sig at være et kæmpehit. Folk kommer endda og spørger, hvad der er på menuen i næste uge, siger Anders Peter Arthur Rasmussen og bryder ud i et højt grin, da Iben Ørsnes bliver spurgt til sin umiddelbare reaktion på fagkonsulent Niels Jørgen Th. Christensens forslag om at investere i et varmeskab.
 
Delikatesselederen var mildt sagt ikke imponeret.

– Jamen jeg syntes, at vi havde nok at se til og følte, at det var en stor opgave at kaste os ud i. Når man ikke er vant til at tilberede en lun ret, så tager det lang tid, og jeg syntes ikke, at det var besværet værd for de få hundrede kroner, forsvarer hun sig – og indrømmer så, at hun lod sig overtale, og at hun i dag er glad for det.

– Når man ser på omsætningen i løbet af en uge, så bliver det jo alligevel til lidt, siger hun.

Efter en indkøringsperiode kører varmeskabet nu sikkert og stabilt. Ugens menuer planlægges i god tid og annonceres hver søndag på facebook. Herudover ligger der sedler med ugeplanen i butikken, og dagens ret er i den grad faldet i kundernes smag.

Gør tingene smartere
Delikatesselederens bekymringer over de ekstra opgaver blev dog taget alvorligt, og for at finde tid til det nye initiativ har hun og slagtermesteren valgt at ændre på nogle af arbejdsgangene i afdelingen. Fx. rører delikatessen ikke længere selv salater eller skærer pålæg i delikatessen.

– Vi forsøger hele tiden at gøre tingene smartere. Men i begyndelsen frygtede vi da lidt, at det ville gå ud over vores faglige stolthed, at vi fx ikke længere selv skærer pålæg. Men vi køber jo allerede pålæg fra fabrik, så hvorfor skulle de ikke også kunne skære det?, spørger Anders Peter Arthur Rasmussen retorisk.

Kunderne kan da også stadig købe skiveskåret pålæg i delikatessen. SuperBrugsen Hinnerup har valgt at sælge »Smag Forskellen«-pålæg, og overgangen er gået ganske gnidningsfrit.

– Når man giver sig tid til at forklare kunderne, hvorfor vi gør, som vi gør, så kan de faktisk godt forstå det, siger slagtermesteren, der med den nye afdeling oplever en langt større dialog med kunderne.

Tidligere lå produktionen mere afsondret fra disken. I dag kan kunderne slet ikke undgå at følge med i arbejdet i slagter og delikatesse. Det giver anledning til flere snakke med kunderne, ligesom at andelen af forudbestilt mad er steget.

– Vi tager imod mange flere bestillinger fra foreninger, virksomheder og skolerne, fortæller Anders Peter Arthur Rasmussen.

Flere til at ekspedere
De nye opgaver og den øgede omsætning klarer den faste medarbejderstab på 4 i slagter og 4 i delikatesse.

Men antallet af servicemedarbejdere er steget for at kunne betjene kunderne. Om fredagen er der typisk 4 personer til at ekspedere fredagsbøf og sushi, men også torsdags smørrebrød og Dagens ret kræver ekspedition.

Åbningstiderne er også noget som hele tiden justeres og tilpasses i afdelingen, for efter at kunderne har fundet ud af, at de fx kan hente aftensmaden i Brugsen, kommer de gerne senere.

Før ombygningen ebbede kundestrømmen i slagter og delikatesse typisk ud ved 18-tiden om fredagen. Nu kommer der stadig kunder forbi kl. 19 – 19.30.

– Før hen ekspederede vi stort set ikke. Menu To Go om fredagen var pakket i poser. Det er anderledes i dag. Siden april har vi lagt arbejdsplanerne om 3 gange, og vi er nok nødt til at kigge på det igen, siger Anders Peter Arthur Rasmussen.

Kommer ikke sovende til succes
Både slagtermester og delikatesseleder er enige om, at tempoet i afdelingen er meget højere end før ombygningen.

Men det er også sjovere, er de enige om.

– Jeg vil tro, at hvis vi kigger tilbage i tallene fra åbningen, hvor vi virkelig følte, vi blev blæst bag over, så svarer det nok til en normal dag i dag, vurderer Iben Ørsnes og fortsætter:

– Men det er superspændende at være med til at starte noget nyt op, og så lægger man gerne nogle ekstra timer, synes hun.

Anders Peter Arthur Rasmussen er enig.
– Man kan i hvert fald ikke sige, at væksten er kommet af sig selv, konstaterer han.

Som personaleansvarlig for slagter og delikatesse har han været særligt opmærksom på, at få alle i afdelingen godt med.

Alene perioden med ombygning af butikken gav udfordringer for medarbejderne.

– Vores uddeler Keld Berg Hansen har virkelig styret ombygningen med hård hånd og haft godt styr på tingene. Jeg har så skullet sørger for, at medarbejderne i min afdeling hele tiden har følt, at de har været inddraget, siger Anders Peter Arthur Rasmussen.

Ét redskab, som de fortsat benytter, er 2 ugentlige tavlemøder. Her bliver alle 8 faste medarbejdere ført ajour om alt fra nye tiltag til, hvordan de placerer knive i vasken i SuperBrugsen Hinnerup.

Herudover er det Anders Peter Arthur Rasmussens opgave at se medarbejdernes forskellige behov.

– Min opgave er at kende personalet godt. Nogen har brug for at vide i detaljer, hvornår der sker hvad, mens andre slet ikke vil høre noget, før en beslutning er truffet. Det skal jeg vide og navigere i, siger han.

På slagtersiden har medarbejdergruppen været rimelig stabil hen over ombygning og åbning. I delikatessen har det været helt omvendt.

– Vores delikatesseelev er den, der har været her længst, siger Anders Peter Arthur Rasmussen med et skævt smil.

Forskellige omstændigheder gjorde, at den tidligere delikatesseleder og en –medarbejder stoppede i SuperBrugsen Hinnerup lige inden åbningen af den nye butik i april. Og pludselig – efter 3 ugers ansættelse – blev Iben Ørsnes spurgt, om hun kunne være delikatesseleder.

– Det kunne jeg da godt, men det var noget andet end det job, jeg søgte, siger Iben Ørsnes.
Siden er ansat yderligere 2 delikatesseassistenter, og afdelingen er fuldtallig med 8 faste medarbejdere.

– Vi har den bedste afdeling, synes Anders Peter Arthur Rasmussen.

– Vi har alle forskellige kompetencer og arbejdsprofiler repræsenteret, og vi er forskellige som mennesker. Men vi står sammen som ét hold, synes han.

At SuperBrugsen Hinnerups slagter og delikatesse også er strøget helt til tops i distriktet, tager han som et gevaldigt skulderklap til alle og en anderkendelse af det gode arbejde, der lægges for dagen.

– For første gang er vi i lille Hinnerup størst på slagter og delikatesse i distriktet. Det var vi bestemt ikke før ombygningen, lyder det stolt fra Anders Peter Arthur Rasmussen.
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J