topchef efter et år med fremgang:
– Vi kan tillade os at kigge længere frem
Efter et år med fuld fokus på at lykkes på den korte bane går det nu så godt for Coop Danmark, at koncernens administrerende direktør, Thor Skov Jørgensen, løfter blikket og kigger både et, to og tre år frem. Og her er der øje for moderniseringer af butikker, butiksåbninger samt et fortsat fokus på kerneforretningen.
Af Malene Folke Sørensen
Det var en bunden opgave, der ventede Thor Skov Jørgensen, da han i juni sidste år tiltrådte som administrerende direktør i Coop Danmark. Dagligvarekoncernen skulle trækkes væk fra den økonomiske afgrund, som man med nød og næppe var reddet fra at falde i med handlen mellem Coop amba og OK a.m.b.a. og aftalen »Forenet om Forretning«.
Alle spørgsmål om langsigtede planer og en ny strategi for Coop Danmark blev da også venligt, men bestemt affærdiget med ordene: »Der findes ikke nogen lang sigt, hvis ikke vi lykkes på kort sigt«.
Godt et år senere kan Thor Skov Jørgensen med tilfredshed notere sig, at rigtig meget er lykkedes i løbet af hans første år i spidsen for Coop Danmark – takket være en jætteindsats, som er ydet på tværs af hele Coop-familien.
Og derfor løfter han nu blikket og flytter fokus fra dag-til-dag resultater til også at omfatte indsatser på den lidt længere bane.
– Indtil nu har vi haft fokus på at finde potentialet helt ned i detaljen. Vi har kigget på varerne, kundemødet, svind og kassationer, og vi har gjort det så godt, at vi er foran den plan, som var en del af aftalen mellem OK a.m.b.a. og Coop amba, siger Thor Skov Jørgensen og konstaterer:
– Vi er i fremgang, og selv om vi stadig har meget at gøre, så er hele Coop nu et sted, hvor vi efter alene at have fokuseret på hverdagen og i morgen, nu kan tillade os at kigge lidt længere frem. Vi står i en situation, hvor vi kan begynde at investere og tage valg, som ikke behøver at være betalt tilbage på én måned, men kan betales tilbage på den mellemlange bane siger han.
Råderum til at investere
Allerede i april, da Coop Danmark præsenterede årsresultatet for 2024 kunne man spore en positiv forandring.
Coop Danmark leverede med et overskud på 818 millioner kroner sit bedste årsresultat i mange år, og selv om resultatet var påvirket af ekstraordinære poster, som blandt andet salg af ejendomme, så viste regnskabet også forbedringer af driften.
De gode takter ser ud til at fortsætte, og det er bedre end forudsat i genopretningsplanen. Derfor lægger Coop Danmarks direktion nu op til et temposkifte.
Konkret betyder det, at der er råderum til at investere i alle Coop Danmarks koncepter, og de kommende år byder på moderniseringer af butikker og butiksåbninger samtidig med et fortsat fokus på kerneforretningen.
– Vi har taget nogle svære men nødvendige beslutninger i det første år. Vi er blevet færre butikker, særligt i 365discount, men med den nye base har vi formået at skabe vækst i indtjeningen ved at løfte omsætningen, avancen og ved at effektivisere.
– Vi skal blive ved med at have fokus på at drive en lønsom forretning, men vi har skabt en fremgang, som gør, at vi nu er et sted, hvor vi også kan tillade os at investere i alle Coops koncepter samtidig med, at vi har fokus på kerneforretningen, siger Thor Skov Jørgensen.
Røde kæder kigger fremad
I maj lancerede SuperBrugsen og Kvickly en klar retning for kæden i form af den treårige strategi »Mod2028«. Ambitionen de kommende tre år er kort og godt at skabe bedre lønsomhed, at vinde markedsandele og fortsat løfte tilfredsheden hos kunder og medarbejdere. »En bid bedre. Hver dag«, som det hedder i strategien.
En del af indsatsen bliver med fokus på profilområder som Frugt & Grønt og Delikatessen, men også en stor indsats på fortsat udvikling af egne varemærker, hvor man blandt andet netop har været igennem hele kaffesortimentet, hvor man blandt andet netop har relanceret Coops egne kaffer – inklusiv to af Danmarks mest ikoniske kaffebrands: Cirkel Kaffe og Irma Kaffe, som allerede nu giver vækst i markedsandele. Og så er der planer om at accelerere moderniseringer af butiksnettet og skabe en indbydende kundeoplevelse.
– Det var der sat penge af til i planen med OK, og inden året er omme, har vi moderniseret de første 30 SuperBrugsen butikker blandt andet med fokus på optimering af kundemødet i forområdet, fortæller Thor Skov Jørgensen.
Også de større varehuse i Kvickly kæden er der fokus på. Her er opgaven anderledes, dels fordi kæden målt på antal varehuse er Coops mindste kæde, dels fordi der er store forskelle i størrelse og indretning, fra den største til den mindste Kvickly.
– Der er store forskelle på varehusene, og vi kommer til at se på, hvad der skal til for, at hvert enkelt varehus fortsat har mulighed for at levere den fremgang, som vi sætter os for, siger Thor Skov Jørgensen.
Coops kæde af lokale nærbutikker, Brugsen kæden, er i fuld gang med at konvertere til det nye koncept, og i løbet af 2026 vil alle butikker være konverteret. Helt konkret runder man snart butik nr. 100 i det nye opdaterede Brugsen-format. Samtidig er Brugsen kæden vokset i de forgangne år, hvor Brugsen har haft succes med konverteringen af de 11 tidligere Irma-butikker i København og Nordsjælland. Og 3. oktober åbner Brugsen endnu en ny butik på Hellerup station.
– Vi kommer til at se mere kundevendte investeringer i de røde kæder, og det er alt sammen ret spændende, synes Thor Skov Jørgensen.
Tilfredse discountkunder
Coops discountkæde, 365discount, har også fundet fodfæste i løbet af det forgangne år, hvor især indtjeningen i de tilbageværende 319 butikker er blevet bedre.
– Den samlede omsætning er naturligvis lidt mindre, fordi vi har lukket en række butikker, men senest i juli måned så vi en toplinevækst på mere end seks procent. Sommeren har været virkelig stærk i 365discount, og kæden vinder markedsandele samtidig med, at vi har bedre styr på avancen og kassationer. Så vi ser også ind i driftsforbedringer, pointerer Thor Skov Jørgensen.
Også kundetilfredsheden er i vækst i 365discount, ligesom det også er tilfældet i de røde kæder sammenlignet mod sidste år – blandt andet drevet af, at man på varesiden har stået stærkt med høj varetilgængelighed i hele systemet. Ny målinger viser også, at kunderne har taget godt imod den nye Scan & Betal løsning, og nævner det aktivt som en fordel i indkøbsoplevelse.
Fælles indsats bærer frugt
At Coop Danmark allerede efter det første år er foran planen, som OK a.m.b.a. og Coop amba indgik sidste år, skyldes først og fremmest en fælles indsats.
Thor Skov Jørgensen har ikke som forhenværende administrerende direktører oplevet et splittet bagland. Tvært i mod er alle rykket sammen om opgaven, og samarbejdet mellem brugsforeningerne og Coop Danmark er præget af gensidig tillid og vilje til at ville lykkes sammen.
– Det er jo ikke bare et koncept, men en hel værdikæde, vi har skullet forandre, og jeg siger ikke, at vi har flyttet os fuldstændig fra A til B, men vi har rykket os, og når man begynder at kunne se effekterne af det, som vi har gjort, så smitter det, siger han om den transformation, som Coop og brugsforeningerne er ude på sammen.
At to brugsforeninger hen over sommeren besluttede at opsige franchiseaftalen med Coop Danmark, beklager han.
– Jeg havde da hellere været de to opsigelser foruden, og jeg tror også at kunder og medlemmer, i de to byer, vil være ærgerlig over ikke at kunne handle i Danmarks største supermarkedsbrand, SuperBrugsen, med stærke varemærker som Coop, Cirkel Kaffe, Änglamark og Irma. Vi kan jo se i markedsandele, at SuperBrugsen performer stærkere end MENY, der taber i markedet trods butiksåbninger. Men jeg vil hellere fokusere på det positive i den opbakning, som vi oplever fra brugsforeningslandet i alle kæderne og fra et hårdtarbejdende DTF (Det Tværgående Forretningsråd), som allesammen knokler for at sikre, at vi har momentum, siger Thor Skov Jørgensen.
Han hæfter sig samtidig ved, at Coop Danmark inden sommerferien tilbageførte 25 millioner kroner i overdækning til brugsforeningerne.
– Vi laver i disse uger vores forecast for hele 2025, og jeg forventer, at vi fortsætter det momentum, så vi igen kan tilbageføre midler med baggrund i en forventet overdækning på vores bidrag, hvilket ville være endnu et tegn på, at vi lykkes med vores planer sammen, siger han.