Fremgang i Coop:
Efterårsmøde med positive tendenser
Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening har de seneste uger afholdt de fem årlige efterårsmøder i henholdsvis Aalborg, Silkeborg, Middelfart, Køge og Bornholm. Butikslederen var i år med på mødet i Middelfart, hvor Coop direktør fortalte om fremgang og positive tendenser.
Af Markus Hjelmager
Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening eller bare BA i daglig tale, har igen i år budt alle brugsforeninger indenfor til efterårsmøder, for at fortælle lidt om hvordan året er gået i BA, og så har Coop stadig forholdsvis nye direktør Thor Skov Jørgensen valgt, at udnytte muligheden for at tale til såvel uddelere som folkevalgte.
Men før Thor Skov Jørgensen fik ordet, var det BAs formand Christian Busch, der havde ordet og kunne berette om året indtil nu. Og for BA var det specielt de nye overenskomster, og diverse kurser for både medarbejdere og folkevalgte i brugsforeningerne der fylder kalenderen ud.
Og lige netop kurserne blev der lagt lidt ekstra vægt på. Egentligt ikke de kurser der er rettet mod medarbejderne, men i højere grad kurserne til de folkevalgte. Og det er der en rigtig god grund til.
– Det er så vigtigt, at vi har de rette kompetencer i vores bestyrelser. Og derfor opfordrer jeg og vi alle, til at komme på de kurser vi tilbyder i BA. For i sidste ende er det jer i bestyrelserne, der står med ansvaret for at foreningerne hele tiden udvikler sig og bliver stærkere, lød det fra Christian Busch.
Specielt kurserne »Bestyrelsens roller, ansvar og pligter« og »Regnskab som styringsværktøj« lå BA’s formand vægt på i sin gennemgang. Og hermed er den opfordring givet videre endnu en gang.
Herefter fulgte indlæg fra både BSK og DTF, hvor det igen blev italesat, hvor vigtigt det er at finde de rette bestyrelsesmedlemmer. Og sidste men ikke mindst, at den nye model for Coops bidragssatser er blevet taget godt imod.
Et Coop i fremgang
Uden at forklejne nogen af det foregående indlæg, så er der vist ikke nogen tvivl om, at aftenens hovedattraktion var Coops direktørs indlæg efter aftensmaden. Her fortalte Thor Skov Jørgensen nemlig om fremdriften i Coop, og hvor Coop står lige nu sammenlignet med sidste år på nuværende tidspunkt. Og budskabet var klart og tydeligt.
– Vi står stærkere i Coop nu end vi gjorde sidste år, vi har fulgt den plan, der blev lagt, i samarbejde med OK og vi forventer, at vi fortsat vil være foran den plan der er lagt, hvilket er positivt, forklarede Thor Skov Jørgensen.
Og bare rolig kære læser, der var også eksempler på, hvad der er gjort for, at Coop i dag kan sige, at krisen er på afstand, og man nu kan kigge lidt mere fremad end tidligere. Det betyder Coop nu også har mulighed for, investerer i fremtiden.
– Vi arbejder fortsat på hver eneste dag at blive bedre end dagen før. Og fordi vi fortsat er godt med, så kan vi tillade os og bruge lidt mere tid på, at kigge længere frem med et fortsat stort fokus på hvordan vi forbedrer os hver dag, sagde Thor Skov Jørgensen, sagde Thor Skov Jørgensen.
Den primære drift er løftet på tværs af Coops kæder – både i Coop og blandt brugsforeningerne. I seneste blad kunne I læse om 365discounts forbedringer. Og de røde kæder følger med.
Den primære drift er løftet markant på tværs af Coops kæder, i seneste blad, kunne I læse om 365discounts forbedringer, og de røde kæder følger med.
– Samlet set på tværs af Coop og brugsforeningerne kigger vi ind i en driftsforbedring sammenlignet med 2024, hvilket er et godt tegn på at de ting vi har gjort, giver pote, og er blevet eksekveret godt, forklarede Thor Skov Jørgensen.
Hvad har» vi« gjort
Der er naturligvis gjort langt mere, end vi kan nå at remse op i denne artikel, men med et par nedslag fra indlægget, kan man nu alligevel godt tegne et ganske pænt billede af, hvad det er for et retning Coop har sat. Og en ting er helt klart, man bukker sig gerne fort at samle alle kroner op, der er muligt.
De tre nedslag, vi vil se på her i Butikslederen kan overordnet beskrives med disse overskrifter: Udgiftsnedskæringer, værdiforringelse og kompetencer. Og for at starte fra en ende af, var noget det første Coop gjorde efter OKs indtræden blev godkendt af konkurrencemyndighederne at skære i butiksnettet og medarbejderstaben.
– Vi lukkede butikker, hvor vi vurderede, at det ville kræve for meget at skabe en lønsom forretning, og det var naturligvis trist, men vi valgte at fokusere vores energi på de butikker, vi troede mest på. Og samtidig skar vi til på hovedkontoret. Det er aldrig sjovt at lukke butikker og afskedige medarbejdere, men det var en nødvendighed for at bygget Coop op igen, forklarede Thor Skov Jørgensen.
Derudover meldte Coop sig ind i Dansk Erhverv, som sikrede koncernen, at de også sparede lidt på lønningerne, og nu er på samme niveau som konkurrenterne.
Den næste overskrift lyder værdigforringelse. Her var der specielt fokus på frugt og grønt i indlægget. For hvor der på Coops lager i Brøndby tidligere stod metervis af varer, og ventede på at blive erhvervet gennem markedspladsen. Der er markant mindre nu fordi Coop har lagt deres processer i hele værdikæden om, og det er altså vejen frem.
Vi har hentet mange millioner på den front og der vil fortsat være mere at hente. Vigtigheden – både for kundeoplevelsen og for økonomien af at vores varer ikke står og forfalder på lagrene, men lever i butikkerne, er stor, lød det fra Thor Skov Jørgensen.
Sidste punkt for denne gennemgang fik overskriften kompetencer. Der er samtidigt med nedskæringer også tilført nye kompetence, hvor vurderingen har været at der var behov for erstatning for andre i Coop det seneste år.
Hvad så nu?
Sådan et oplæg, hvor der sidder en hel sal fyldt med spændte tilhørere, giver ofte anledning til at fortælle om nye planer og tiltag, og det ville Thor Skov Jørgensen egentlig også gerne, der bare lige det ved det, at 2026 på mange måder kommer til at ligne 2025 rigtig meget.
Det er nemlig den primære drift der er hovedfokus og nok også punkt nummer to på listen. Derfor var der ikke en masse nye planer at løfte sløret for, for de overordnede linjer var det samme.
– Lønsomhed er fortsat et nøgleord i Coop. Vi skal stadig skabe mere lønsomhed på vores primære drift og der er rigtig meget potentiale endnu. Derfor kommer vi heller ikke med store planer om det ene eller det andet. Det handler om Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365 Discount, forklarede Thor Skov Jørgensen.
Direktøren ville dog gerne løfte lidt af sløret for, hvad det næste på listen er, her er der blandt andet tale om yderligere potentiale på logistikken ved blandt andet at se på leveringsmønstre og hele ordre flowet.
Det sidste vi lige skal nå at have med inden denne gennemgang skal rundes af, skal den nye bidragsmodel også lige nævnes, for som vi også skrev i lederen i sidste blad, er det glædeligt, at satserne endelig sættes ned. Og bliver direktørens ønsker til virkelighed, er det endnu mere at hente de næste år.
- Vi har sat os en fælles ambition om at det fortsat skal blive billigere at drive Coop butikker i 2027 end 2026. Det bør være vores fælles et mål og ambition, fordi vi skal sikre at vores butikker har de absolut bedste rammer at lykkes i, lød det fra Thor Skov Jørgensen.