Uddelere og vinfolk fik smagt på vine til vinteren

Vejret er igen begyndt at blive en smule mere gråt, og regnen er efterhånden den ganske irriterende nabo, der lige kigger forbi hver eneste dag. Men når de koldere tider nærmer sig, betyder det også, at Coop inviterer til efterårssmagning, på de mange vine til de kolde måneder.
 
Af Markus Hjelmager
 
Som sædvanligt var der i starten af september arrangeret to efterårssmagninger af Coops vin kategori. Den første ganske som det plejer på Severin i Middelfart og dagen efter i Albertslund. Ikke så meget nyt under solen her, men nye vine var der masser af, og store planer var der også plads til.

Men først skal man jo huske at fejre, når man slår rekorder, og dette års efterårssmagning er det bedst besøgte smagningsarrangement siden Coop begyndte at afholde de årlige smagninger tilbage i 2018.

– Vi er lige omkring 160 samlet her i Middelfart og bliver omkring det samme i Albertslund, så det er helt klart rekord, fortæller Kenn Sommer, der er kategorichef i vin.

De mere end 300 deltagere, over de to dage, fik da også rig mulighed for at smage på massevis af vine, og som noget helt nyt i år, havde Coop inviteret sine samarbejdspartnere på vin med til efterårssmagningen. Derfor var der også i år, ekstra hænder til at skænke smagsprøver til vinfolket.

– Vi har inviteret Philipson Wine, Hans Just og Amka, som er vores samarbejdspartnere på vin, så deltagerne også har mulighed for at snakke med dem, og finde ud af hvad de kan tilbyde, siger Kenn Sommer.

Med hele syv borde med forskellige vine til smagningen, var tålmodigheden for at få gang i de våde varer sat på prøve, men først ville kategoridirektør for drikkevarer Tue Ramsing og Kenn Sommer fortælle lidt om den næste tid i vin.

Juleportvin på plakaten

Der var naturligvis meget at tage med fra oplægget med Kenn Sommer og Tue Ramsing, men lige her vil vi fokusere på to tal, der siger lidt om mængderne af vin, der langes over disken i Coops og Brugsforeningernes butikker.

Som i alle ved, indførte Coop i foråret konceptet »spicy offer«, hvor en velkendt flaske vin er på tilbud til en meget skarp pris, og det koncept fortsætter. Tilbuddet der blev præsenteret på efterårssmagningen, var en Diablo til blot 29 kroner flasken. Og her kommer det første af de omtalte tal, 250.000 flasker. Det er hvad Coop forventer at sælge på en enkelt uge.

Det næste meget store tal, der siger lidt om, hvorfor hele kategorien gik rundt i t-shirts med teksten »Danmarks største vinhandel« er 180.000 flasker. Og hvad det så er man fra kategori har en forventning om, der skal sælges så meget af, vil vi lade Kenn Sommer løfte sløret for.

– Vores koncept med juleportvinen forsætter med at vokse, og sidste år solgte vi cirka 140 tusind flasker. I år er forventningen at vi sælger 180 tusind flasker juleportvin, forklarede Kenn Sommer.

Da man i 2018 startede konceptet juleportvin lå salget på godt 50 tusinde flasker, så det må siges at være en voldsom udvikling. Og årets juleportvin er i 2025 en Burmester 10 års tawny til 99 kroner.

Smagning

Efter en lille halv times oplæg, var det endelig tid til smagningen, og med et skævt smil og glimt i øjet, opfordrede Kenn Sommer de fremmødte til at ligge vejen forbi endnu en debutant til smagningen. Nemlig bordet med alkoholfri vine.

For kategorichefen var ganske overbevist om, at langt størstedelen af de fremmødte ikke havde smagt alkoholfri vin, og dermed måske havde svært ved at rådgive kunderne. Og Kenn Sommer fik ret.

Bordet med de alkoholfri vine var meget velbesøgt, ligesom de andre borde i øvrigt, men med en lille portion skepsis, fik en række af de vin glade folk det alkoholfri i glasset, og størstedelen måtte alligevel nikke anerkendende over dråberne i glasset.
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J