Mentor er årets uddeler i årets butik og vandt arbejdsmiljøprisen

Mentor Asani har været uddeler i SuperBrugsen Østerbro siden sommeren 2019. Det har indtil nu kastet to gange årets butik i regionen af sig, og i 2023 tog han den også hele vejen og vandt prisen som årets butik i hele landet. Det kræver en klar plan og en masse gode medarbejdere.
 
Når man kigger på SuperBrugsen Østerbro udefra, ser den egentligt ikke ud af det store, man tænker i hvert fald ikke lige med det samme, at her ligger en af SuperBrugsens helt store guldkalve.

Men som vi alle ved, skal man jo ikke dømme en bog på sit omslag, og sådan er det åbenbart også med butikker i SuperBrugsen-kæden.

– Når man kommer hertil, ser vi jo ikke ud af meget, men butikken er jo virkelig dyb, så der er masser af plads, når man først kommer herind. Og selvom vi sagtens kunne bruge mere plads, så er det urealistisk her på Østerbro, og jeg vil ikke bytte placeringen for nogen anden, siger Mentor Asani.

Butikkens omsætning er også rigtig stor i forhold til de relativt få kvadratmeter, men vigtigst af alt, så er bundlinjen positiv. Da der er tale om en Coop-ejet butik, er regnskaberne ikke noget, man reklamerer med, men som Mentor Asani siger, »Resultatet er noget, de lægger mærke til i Albertslund«.

Men nu til dét, besøget hos Mentor Asani egentligt handlede om. SuperBrugsen Østerbro gjorde rent bord i de regionale kåringer og vandt, som nævnt, årets butik for hele Danmark, en stor hæder, og noget uddelere er særdeles tilfreds med.

– Jeg var faktisk overrasket over, at vi vandt årets butik i hele Danmark, for jeg synes virkelig, der er mange, der gør det sindssygt godt. Og når det er sagt, er jeg da virkelig stolt af prisen, men det er også vigtigt at sige, at den lige så meget er til resten af medarbejderne i butikken, for de gør et klassestykke arbejde hver eneste dag, siger Mentor Asani.

Mentors skattekiste
Priserne som årets uddeler i regionen og årets butik betyder rigtig meget for Mentor Asani, men hans øjne lyser faktisk klarest op, når han taler om arbejdsmiljøprisen, som også tilfaldt Mentor Asani og SuperBrugsen Østerbro.

– Jeg har været i Coop siden 1999, og på de 25 år har det vigtigste, lige meget hvilken rolle jeg havde i butikken, været, at det var sjovt at komme på arbejde, og at jeg havde det godt med mine kolleger og chefer, fortæller Mentor Asani.

Mentor Asani startede sin Coop-karriere i SuperBrugsen Brønshøj Torv, hvor han arbejdede i syv år, først som servicemedarbejder, derefter lukkeansvarlig og til sidst som salgselev. Noget, der slet ikke var planen.

– Jeg var faktisk startet i lære som elektriker, men beholdt mit fritidsarbejde i SuperBrugsen, fordi jeg godt kunne lide at komme der. Så når jeg fik fri fra min læreplads, tog jeg på arbejde i SuperBrugsen, og med tiden kunne jeg jo godt se, at jeg nok skulle gøre karriere i butik og ikke som elektriker, forklarer Mentor Asani.

Efter tiden i Brønshøj har Mentor Asani været rundt omkring i mange af hovedstadsområdets Coop-butikker. Han fik sin første smagsprøve på uddelerlivet, da han var med til at åbne de nu svundne CityBrugsen-butikker, hvor han var uddeler i CityBrugsen Valby.

– Det har været en enormt fed rejse, hvor jeg har lært en masse fra en hel masse mennesker. Noget af det, jeg lægger stor vægt på, er, at jeg formår at tage det bedste med fra de steder, jeg har været, specielt med fokus på arbejdsmiljø og medarbejderpleje, fortæller Mentor Asani.

Ovennævnte kommer blandt andet til udtryk i »Mentors Skattekiste«, en lille træboks med chokolade på uddelerkontoret, hvor ansatte fra tid til anden kommer forbi til en lille snack. En lille gimmick, han har taget med sig fra en tidligere uddeler.

– Det er de der små ting, som gør, at det hele er lidt lettere og sjovere på arbejdet. Hver eneste fredag har vi »Mentors fredagsquiz«, hvor der er syv spørgsmål og syv præmier, og det kan være spørgsmål om alt fra vores statsministers gøren til, hvor mange boostere vi solgte i sidste uge, siger Mentor Asani.

Derudover laves der også interne konkurrencer i personalets Facebook-gruppe, og sådan kunne det blive ved. Det er nemlig vigtigt, at alle er glade for jobbet og synes, de får mere ud af sit arbejde end bare løn.

Leder på gulvet
Når Mentor Asani selv skal pege på, hvorfor det går så godt, som det gør på Østerbro, er der rigtig mange forklaringer, som slet ikke har noget med ham selv at gøre. Det er placeringen af butikken, sammensætningen af befolkningen i området, gode medarbejdere og alt mulig andet, men trykker man ham lidt på maven, har han da et par bud på, hvad han selv gør godt.

– Jeg er nok en, der leder igennem eksemplet. Jeg tror på, at hvis medarbejderne kan se, at deres chef gør selv de helt små ting ordentligt, så smitter det af. Blandt andet derfor bruger jeg hver uge meget tid på at pakke varer fra paller og over i rullebure, så det er nemt for medarbejderne at fylde op inde i butikken, fortæller Mentor Asani.

Uddeleren mener at bruge 25-30 timer ugentligt på varedelen, hvor størstedelen går med at pakke de 40 paller med tørvare over i rulleburene. Mentor Asani har taget den opgave på sig, fordi det er hårdt arbejde rent fysisk, og så viser det medarbejderne, at uddeleren altså ikke er for fin til at lave det hårde arbejde også.

Siden Mentor Asani kom til SuperBrugsen Østerbro, som han i øvrigt beskriver som sin drømmebutik, har han brugt en masse energi på at få gjort arbejdsgangene i butikken mere hensigtsmæssige.

– Da jeg kom hertil, havde vi eftermiddagslevering af varer, så butikken kunne aldrig nå at stå fuldstændig skarpt til det store ryk ind, der kommer, når folk får fri fra arbejde. Der har jeg efter lang tid s kamp fået lavet om, så vi får varer fra morgenen af, hvilket virkelig har kunnet mærkes i butikken, både på omsætningen og arbejdsglæden, fortæller Mentor Asani.

Derudover har han haft stort fokus på det, Mentor Asani kalder arbejdsdisciplin. Man kan eksempelvis ikke lige gå og drikke en Red Bull ude i butikken, som man kunne tidligere. Det sender ifølge uddeleren et forkert signal.

– Jeg er enormt stolt af, hvor butikken er i dag. Jeg tør næsten godt kalde det for Mentors butik, for alt fungerer, som jeg gerne vil have det. Det er mine visioner, der sætter dagsordenen, så jeg har på mange måder skabt min egen drømmebutik, siger Mentor Asani.

Uddeler er noget specielt
Når snakken falder på selve uddelerrollen, er det tydeligt på Mentor Asani, at titlen virkelig betyder noget for ham. Ikke det, at titlen betyder, han er chef eller noget i den stil, men det at være uddeler er noget specielt for den 40-årige københavner.

– Det er bare noget stort over det på en måde. Det er en historisk titel, der trækker tråde helt tilbage til Pastor Sonne og andelsbevægelsens start i Danmark. Så det kan bare noget specielt i forhold til at være butiks- eller varehuschef, siger Mentor Asani.

Derfor er det da også en titel, han bærer med stolthed og en vis ærefrygt, og det har han sådan set gjort, siden han første gang blev tiltalt som uddeler, Mentor Asani.

– Jeg kan stadig huske første gang, jeg blev sådan rigtig uddeler. Det gav lige et lille sug i maven, der kunne jeg virkelig mærke, det betød noget for mig. Alle mine chefer havde jo været uddelere, og jeg har lært enormt meget af dem, så det var stort for mig, fortæller Mentor Asani.

Om det er fredagsquizen, arbejdet på gulvet, »Mentors Skattekiste« eller stoltheden over at være uddeler, der er udslagsgivende for den succesfulde butik på Østerbro, er svært at sige, men en ting er helt sikkert. Mentor Asani er Årets uddeler, han styrer årets butik, og så vandt han og arbejdsmiljøprisen, så noget må han gøre rigtigt.
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J