Hjælpsomme fakta-butikschefer gav en dag til kollega

 
faktas butikschefer i distrikt 17 forlod egne butikker i 1 dag for at hjælpe kollega og butikschef Paw Henriksen i fakta Ebeltoft med en gennemgribende ændring af indretningen.
 
Salgschef i fakta, Keld Larsen, var formentlig den første til at køre hjemmefra, da butikscheferne i distrikt 17 tirsdag 16. juni alle styrede mod Ebeltoft for at hjælpe kollegaen Paw Henriksen igennem en omfattende ændring af butikkens indretning.
 
Kl. 3.55 startede Keld Larsen bilen ved sit hjem i Aalborg for at køre mod Ebeltoft, og i løbet af den næste times tid gjorde butikschef efter butikschef det sammen, så de kunne være klar til at tage fat på dagens arbejde: en gennemgribende ændring af indretningen i fakta Ebeltoft.
 
– Vi er gode til at hjælpe hinanden i distriktet, og for mig er det en glæde at se, hvordan butikscheferne stod klar kl. 6 smilende og med friske øjne, siger Keld Larsen.
 
Salgschefen har planlagt ombygningen af fakta Ebeltoft i et tæt samarbejde med butikschef Paw Henriksen og dennes chef, varehusdirektør i Kvickly Ebeltoft, Jens Friis.
fakta Ebeltoft er ejet af Kvickly Ebeltoft og drevet på franchise-vilkår som den eneste fakta i distriktet.
 
Det anderledes ejerforhold betyder dog ikke noget mellem butikschefer. Når en kollega har brug for hjælp, stiller man op og giver en hånd med i fakta – om nødvendigt på en fridag.
 
– Man giver som regel dagen til hinanden for på et eller andet tidspunkt bliver det også de andres tur, siger Keld Larsen om den stiltiende forståelse mellem butikscheferne.
Paw Henriksen lægger heller ikke skjul på, at han sætter pris på hjælpen.
 
– Det betyder alt, at de kommer og hjælper. Hvis vi skulle have klaret det hele selv, havde vi været nødt til at lukke butikken i en uge, siger butikschefen.
 
Skæv indretning fra starten
 
fakta Ebeltoft er en nyere butik, som åbnede grundlovsdag 2016. Af en eller anden grund var indretningen af butikken skæv fra begyndelsen. Frosten stod gemt af vejen bagerst i butikken bag høje reoler, som fik butikken på 450 kvm. til at syne mindre og lidt rodet.
 
Med ombygningen er de høje reoler nu kommet bagud i butikken, og køl- og frostmontre er kommet længere frem og har fået plads også til endekølere.
 
– Butikken er mere åben nu, og vi har fået mere frostkapacitet. Men det har også krævet, at 87 reolfag skulle flyttes og bygges op igen, siger Paw Henriksen om den opgave, som ventede kollegaerne en tidlig morgen i juni.
 
Butikschefen og 1. assistenterne Louise Juel Andersen og Frederik Gram Krog havde på forhånd rykket alle endegavle og kvartpaller, så butikscheferne kunne gå direkte i gang med dagens opgave: At tømme alle hylder for varer og flytte dem til nye placeringer.
 
Undervejs sørgede håndværkere for at sætte nye reoler op samt flytte køle- og frostmontre.
 
Det gav et virvar af mennesker i butikken – men alle vidste præcis, hvad de skulle gøre.
 
Effektive...
 
– De er effektive. Man kan godt se, at de véd lige, hvad de skal gøre, konstaterer 1. assistent i fakta Ebeltoft, Louise Juel Andersen.
 
Hun bakkes op af butikkens anden 1. assistent, Frederik Gram Krog, som netop er uddannet i butikken.
 
– Det er spændende at se faktachefer arbejde sammen. De snakker sindssygt meget og har en god energi, og det giver også mig brændstof, siger han.
1. assistenterne indgår sammen med butikscheferne i teams af 4 personer, som har ansvaret for forskellige områder af butikken.
 
Også butikscheferne sætter pris på en dag sammen.
 
– Det er noget, man gerne gør, for det er skide hyggeligt. Det er gode kollegaer, og mange af os har været i fakta i lang tid, siger Jesper Pedersen, der er butikschef i fakta Dytmærsken i centrum af Randers.
 
Butikschef i fakta Grenå, Susan Rager, er med til en ombygning for første gang, og hun er begejstret.
 
– Jeg kan godt lide, at vi hjælper hinanden. Det giver et godt sammenhold i distriktet, og ligesom når vi hjælper hinanden med status, så går det hurtigere, end hvis man skulle bruge egne medarbejdere. Butikscheferne véd præcis, hvordan det skal være, siger hun.
 
... og snakkesalige
 
At butikscheferne véd, hvad de skal gøre, og kender indretningen af en fakta-butik til mindste detalje ses tydeligt i fakta Ebeltoft.

De fleste behøver blot et enkelt blik på butiksoversigten for at gå i gang med at bygge op igen.
 
Og alle kan mageligt snakke imens.
 
Den faglige sparring med kollegaer fra andre butikker er da også en af sidegevinsterne ved at hjælpe en kollega.
 
I løbet af formiddagen får fakta Hadsund afsat nogle overskydende paller med krukker, som er havnet i butikken. Og butikscheferne i distriktets 4 nye frihedsgrads-butikker får vendt muligheder og idéer ved friheden.
 
Flere skal da også lige forhøre sig hos butikschef Kenneth Lundsgaard fra fakta Kristrup, som var blandt testbutikkerne af fakta med frihedsgrader.

Distriktets nye butikker med frihedsgrader er fakta i Skødstrup, Hadsten, Hadsund – og dagens vært – Ebeltoft.
 
Et skulderklap og en mulighed som Paw Henriksen glæder sig til at tage i brug.
 
– Det giver os nogle muligheder for at drive købmandsskab. De faste systemer i fakta er gode at have, men med frihedsgraderne kan vi tilpasse os lokalområdet på en anden måde, synes Paw Henriksen.
 
I hans øjne er Kvickly Ebeltoft »Byens Supermarked«.
 
– Med frihedsgraderne kan vi gøre fakta Ebeltoft til »Byens lavprismarked«, siger Paw Henriksen, der tiltrådte som butikschef i Ebeltoft 30. oktober og med frihedsgraderne så småt tør love, at 2020 bliver året, hvor fakta Ebeltoft leverer overskud på bundlinjen.
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J