Artikel 2

Uddeleren i SuperBrugsen Otterup: vi bliver en succes

SuperBrugsen Otterup var én blandt 4 tidligere Kvickly varehuse, som holdt åbningsfest 8. november i nye SuperBrugsen-klæder. Uddeler Rasmus Rose er sikker på, at butikken i Otterup bliver en overskudsforretning.

Torsdag 8. november var »store konverteringsdag« i SuperBrugsen Kæden, som fik tilført 4 nye butikker.

De 4 tidligere Kvickly varehuse i Otterup, Nakskov, Haslev og Struer holdt samme dag officiel åbningsdag for at markere, at der nu står SuperBrugsen på facaderne.

På vej er yderligere to Kvickly-huse, nemlig Tranbjerg og Amagerbrogade, og når de også er konverteret til SuperBrugsen, har Coop investeret ca. 80 millioner kr. i de 6 ombygninger.

Ombygningen i den nye SuperBrugsen Otterup på Fyn har ikke været den dyreste. Ca. 9 millioner kr. er der spenderet på at ombygge den tidligere Coop Kvickly Otterup til SuperBrugs med et salgsareal på 1855 kvm.

Med kædeskiftet er der også kommet en erfaren SuperBrugsen-mand til at stå i spidsen for butikken.

Det er 37-årige Rasmus Rose, som senest har været uddeler i Coop SuperBrugsen Rødegårdsvej i Odense men som også har været uddeler i SuperBrugserne i Bullerup, Taulov og Glamsbjerg.

I Otterup har Rasmus Rose afløst varehuschef Michael Halberg, som er fortsat i Kvickly Kæden og er varehuschef på Skibhusvej i Odense.

Rasmus Rose er udlært i den nu hedengangne Kvickly Otterup, så han kender forholdene i den tidligere stationsby på det nordlige Fyn med godt 5000 indbyggere. Han ser en stor fremtid for den nye SuperBrugs.

– Jeg er udlært her og har altid ment, at det er bedre med en SuperBrugs end en Kvickly i Otterup. Det passer bedre til byen og mentaliteten – selv om vi godt nok ikke har det store udvalg i tekstil som i Kvickly-tiden, siger Rasmus Rose.

Sb Otterup bryder tendensen
Kvickly Otterup har bakket på omsætning og indtjening i en lang årrække. Det er årsagen til, at butikken – ligesom de 5 andre konverterede Kvicklyer – nu optræder i en ny kæde med et nyt koncept.

Denne øvelse er prøvet tidligere med blandet succes. Historien har nemlig vist, at det er ikke »bare sådan lige« at konvertere Kvickly varehuse til SuperBrugser.

For at gøre processen mere succesfuld denne gang er SuperBrugsen Kæden gået nye veje og har bl.a. ansat den netop udpegede salgschef i SuperBrugsen distrikt 200, Wafik Hallal, som SB DNA-mentor.

Denne midlertidige mentor-stilling er oprettet for hurtigere at få skabt en SuperBrugsen-kultur i de 6 huse.

Hvad SuperBrugsen Otterup angår har uddeler Rasmus Rose ikke de store betænkeligheder. Han er overbevist om, at den nye nordfynske SuperBrugs bliver en succes.

– Her i Otterup bryder vi tendensen med de knap så gode erfaringer, vi har set, når Kvickly konverteres til SuperBrugs. Jeg forventer, vi bidrager med overskud allerede i 2. hele driftsår, lyder det selvsikkert fra Rasmus Rose.

Han frygter heller ikke, at det bliver et problem at inkorporere en SuperBrugsen-kultur i det tidligere Kvickly-varehus. Det begrunder han bl.a. med, at souschefen, F&G-lederen og bagermesteren kommer fra SuperBrugsen.

– Med så mange med SuperBrugsen-baggrund er vi godt hjulpet, selv om vi selvfølgelig ikke er i mål endnu. Det er en løbende proces, men jeg synes, vi er nået langt.

Dygtige medarbejdere
Rasmus Rose roser hele sin nye medarbejderstab for at have gået ind i konverterings-processen med åbent sind, og i det hele taget synes han, at han er chef for en flok dygtige medarbejdere.

– Mange af de ansatte har skullet vænne sig til, at de har fået nye opgaver. Vi har fx en tekstilmedarbejder, som nu har fået ferskvarer. Sådan er der så mange dygtige folk, som kan klare en hvilken som helst opgave, de bliver sat på.

Overvejende positive kunder
Det gamle Kvickly facadeskilt blev skiftet til SuperBrugsen 20. august. Denne beslutning var mange af de gamle Kvickly-kunder i starten helt klart trætte af. De har især savnet tekstil på hylderne.

Det øvrige nonfood-sortimentet er til gengæld næsten det samme i den store butik på 1855 kvm, og ifølge Rasmus Rose er stemningen vendt til overvejende positiv blandt kunderne.

– I uge 44 kunne vi for første gang se på kundetallet, at det gik den rigtige vej. Fra det tidspunkt var alle håndværkerne også ude af butikken, og kunderne fik mere ro til at handle.

Uddeleren har med stor tilfredshed konstateret, at omsætningen på food er vokset temmelig meget, mens nonfood-omsætningen naturligvis er blevet mindre – især på grund af det manglende tekstilsalg.

– Jeg synes, vi har fået strikket et fornuftigt budget sammen. Det er realistisk i forhold til, at vi nu er en SuperBrugs. Det bliver spændende, men jeg føler mig overbevist om, at vi nok skal nå de mål, vi har sat, påpeger uddeleren.

Til at hjælpe kundestrømmen på vej får den nye SuperBrugs hjælp fra Otterup Apotek, som netop er flyttet ind i lokaler, der tidligere hørte under Kvickly. Med apoteket og det nye BrødCooperativet-koncept forventer Rasmus Rose stor trafik i SuperBrugsens forområde.

– Vi står nu med et moderniseret anlæg, som er gearet til at tage konkurrencen op med de andre dagligvarebutikker i Otterup. Vi er klar, og jeg er sikker på, vi vil lykkes med vores projekt, siger han.
Udover SuperBrugsen er der 4 dagligvarebutikker i Otterup: Meny, Fakta, Netto og Rema 1000.
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J