År 2019– da fakta gik i plus

 
4 ud af Coops 5 kæder gik i plus i 2019, hvor Coop familien samlet set nåede et ordinært EBIT-resultat på 507 millioner kr. mod 417 millioner kr. året før.
 
Det har før været lige ved og næsten. At Coops discountkæde, fakta, skulle bryde igennem isen og komme ud af et regnskabsår med grønne tal på bundlinjen.
 
2019 blevt året, hvor det endelig skete, og fakta kom med i det gode selskab af kæder, som bidrager positivt til Coops bundlinje.
 
Også Kvicly Kæden kunne sidste år bryste sig af et overskud – for 2. gang i kædens historie.
 
Så det var en tilfreds formand og en tilfreds adm. direktør, som fik landsrådets godkendelse af Coops regnskab 2019 i slutningen af april.
 
Samlet opnåede Coop familien (som foruden Coop Danmark og brugsforeningerne også tæller Coop Holding, Coop Bank og Coop Invest) et samlet driftsresultat på 507 millioner kr. mod 417 millioner kr. i 2018.
 
– Coop stod væsentlig stærkere ved udgangen af 2019, end da året begyndte. Vi har opnået en basal bedre drift i butikkerne bl.a. takket være stærkt lokalt købmandskab og omfattende digitalisering af virksomheden, hvilket er blevet godt modtaget af kunderne, siger Coops formand, Lasse Bolander.
 
Tilfreds med årsresultat
 
Coop Danmark og de selvstændige brugsforeninger fastholdt mere eller mindre omsætningen, som i 2019 var på 42,730 milliarder kr. mod 42,796 milliarder kr. i 2018, hvilket svarer til en mindre nedgang på 0,2 pct.
 
Det samlede driftsresultat (EBIT) for Coop Danmark og brugsforeningerne blev på 459 millioner kr., hvilket er et fald i forhold til året før, hvor EBIT var 533 millioner kr. Således blev årets resultat i 2019 for Coop Danmark og brugsforeningerne også noget mindre end året før, nemlig på 378 millioner kr. i 2019 mod 624 millioner kr. i 2018.
 
Regnskaberne er dog vanskelige umiddelbart at sammenligne, da 2018 var præget af ekstraordinære indtægter fra bl.a. salget af Coops ejendomme Sønderhøj og Center Syd i Viby J. Salget af FDBs gamle fabriksområde gav i 2018 helt ekstraordinært +859 millioner kr. Hertil kom ekstraordinære udgifter i 2018 ifm lukning af 80 butikker samt nedskrivninger i fakta.
 
I 2019 anslås lukningen af Vejen Distributionscenter og flytningen til Odense Distributionscenter, med de hertil følgende leveringsproblemer, at have kostet i omegnen af 48 millioner kr.
 
– Renser vi for både ekstrarodinære indtægter og udgifter, lander vi på et ordinært driftsresultat, der er markant over forrige år. Det er vi godt tilfredse med, siger Coops adm. direktør, Peter Høgsted.
 
Overskud på stribe
 
Coops direktør glæder sig samtidig over, at 2019 blev året, hvor 4 ud af koncernens 5 kæder viste fremgang og leverede overskud.
 
Længe ventet var et overskud i fakta, som i 2017 var lige ved og næsten, da kæden nærmede sig med et minus på 18 millioner kr. I 2019 lykkedes det endelig, og discountkæden gik i plus. Hvor stort faktas overskud blev i 2019 offentliggøres i faktas regnskab senere.
 
Også Kvickly Kæden gav sidste år overskud. Allerede i sensommeren forudså daværende kædedirektør, Allan Kristoffersen, at kæden ville levere overskud.
 
Han udtalte i august 2019 til finans.dk:
 
– 2019 er gået rigtig godt hidtil og langt over vores forventninger. Vi har flere kunder, bedre kundetilfredshed, og vi har toplinjevækst. Samtidig har vi en markant ebit-forbedring på det første 7 måneder i år sammenlignet med de første 7 måneder i 2018.
 
Den kurs ser ud til at være fortsat, så Kvickly Kæden for 2. gang i kædens historie giver overskud. Sidst det skete var i 2015 under Søren Steffensen, som i dag er kædedirektør i Irma.
 
Irma gav som eneste Coop-kæde ikke overskud i 2019. Årsagen skal bl.a. findes i forsinkede ombygninger, ekstra omkostninger ifm. butiksåbninger og øget konkurrence. Resultatet vurderes ikke at være tilfredsstillende.
 
Derimod præsterede både SuperBrugsen og Dagli'Brugsen (som LokalBrugsen blev en del af i 2019) fremgang med vækst i både omsætning og indtjening sidste år.
 
Næsten 1 mia. til medlemmerne
 
Coops ejerkreds vækstede også i 2019. Yderligere 53.000 medlemmer meldte sig ind, og Coop er i dag ejet af godt 1,8 millioner medlemmer.
 
De modtog sidste år det hidtil største beløb i bonus, medlemsrabatter og medlemsfordele: nemlig 998 millioner kr. Heraf er de 205 millioner kr. bnonus, som kunderne kan benytte som betaling for varer i Coops butikker.
 
Investering i ny teknologi
 
Coops årsresultat 2019 skal ses i lyset af, at Coop i disse år investerer over en milliard kr. årligt i ny teknologi til digitalisering af virksomheden og til den nye it-platform, Coop One.
 
Coops app er downloadet mere end 1,5 millioner gange og blev sidste år kåret som Danmarks bedste app. Scan & Betal blev også udrullet bredt i 2019, ligesom Coop.dk MAD nu også kan tilgåes lokalt via butikkerne.
 
Coops digitale initiativer har over en bred kam oplevet et sandt boom under den aktuelle Corona-krise, og Coop vil også fremover investere i nye digitale løsninger til kunder og medlemmer, nye it-systemer, energibesparende foranstaltninger og modernisering af butiksnettet.
 
Omvendt har Corona-krisen også betydet, at danskernes indkøbsvaner er forandrede, og Coop forventer, at forbrugerne i fremtiden vil være mere forsigtige.
 
– Men det ændrer ikke på, at vi fortsætter vores strategi, der er fokuseret på at give kunderne stadig mere ansvarlige dagligvareindkøb, bedre mad i form af mere lokale og økologiske varer og at arbejde videre med digitalisering for at gøre hverdagen nemmere for vores medlemmer og kunder, siger Peter Høgsted.
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J