Opskrift på turn around: – Vi løfter sammen

 
Coop SuperBrugsen Amager har gennem flere år døjet med underskud. Blot 2 år efter skiftet fra Kvickly til SuperBrugsen giver butikken overskud.
 
Ingen forventede sådan set, at Coop SuperBrugsen Amager ville komme ud af 2020 med overskud. Supermarkedet på det vestlige Amager har i mange år døjet med underskud. Først som Kvickly-varehus og siden kædeskiftet ved årsskiftet 2018/2019 som SuperBrugsen.

Det er der nu lavet om på, og i løbet af 2020 er der lavet driftsforbedringer for 5,7 millioner kr.

– Mange ting er gået op i en højere enhed, siger uddeler Redondo Zokaie og forklarer.

– Det var ikke sådan, at vi skulle i plus i 2020. Men personligt ville jeg i plus – og jeg kunne se, at vi kunne nå i mål med det, fortæller han.

Redondo Zokaie er 5. uddeler i Coop SuperBrugsen Amager siden kædeskiftet for 2 år siden. Han overtog efter uddeler Freskim Kryezi i september 2020, og siden har han og medarbejderne fortsat det målrettede arbejde med at øge indtjeningen, løfte avancen og nurse butikkens godt 11.000 følgere på facebook.

Strategien er klar. Coop SuperBrugsen Amager vil hjælpe kunderne med at gøre en god handel, som samtidig er med til at løfte både omsætning og avance. Fx. benytter de flittigt tilbudsvarerne på F-nettet og fremhæver dem allerede i forområdet og i butikken.

– Vi skal finde win-win-varerne, så både vi og kunderne kan gøre en god handel, siger Redondo Zokaie, der er helt på linje med Coops nye og mere kundeorienterede fokus.

– Vi vil vinde markedsandele, og vi vil forbedre kundemødet, konstaterer han.

Løfter i flok
Kundeløfterne i Coop SuperBrugsen Amager lyder, at butikken er strømlinet, der er en klar plan med tingene, og kundemødet skal hele tiden blive bedre.

Her er medarbejdernes indstilling alfa og omega.

– Det gælder om at være skarpe og vågne, siger Redondo Zokaie.

Et lille men effektivt kneb hertil er, at alle medarbejdere hver dag kl. 12 går sammen om at trimme butikken. Øvelsen skal max. tage 30 minutter, og kan de nå det på 15 minutter, er det endnu bedre. På den tid kan hele butikken stå skarp og strømlinet – klar til at tage imod kunderne.

– Vi løfter sammen, og vi hjælper hinanden. Derfor kan vores slagtermester, Malene Ludvigsen, fx også finde ud af at udlevere pakker, siger Redondo Zokaie.

Uddeleren er helt på det rene med, at en opgave som trimning af hylderne normalt er en opgave for servicemedarbejdere. Men ved at samle alle medarbejdere i et kvarter hver dag sikrer man, at butikken står skarpt på én gang. Samtidig giver det en god stemning blandt medarbejderne og en følelse af at være sammen om tingene.

– Ud over at det er en god øvelse i at trimme, så kommer vi også godt rundt i butikken hver dag, siger Redondo Zokaie, der har erklæret kamp mod tomme huller i hylderne.

Som et led i udrulningen af Coop One er butikkerne blevet bedt om at tælle 100 Coop One-varer og 100 øvrige varer hver uge. Og den opfordring tager de alvorligt i Coop SuperBrugsen Amager.

– Jeg er opdraget til, at huller skal lukkes – men det skal være med de rigtige varer. For hvis man bare lukker med andre varer, så får kunderne jo ikke det, de kommer efter, konstaterer Redondo Zokaie.

Lige nu er øvelsen for alle medarbejdere derfor at synliggøre hullerne.

– Hvis vi ikke viser, at vi har huller, så kan kæden jo ikke gøre noget for at fylde varerne op. Så i stedet for at dække over hullerne, skal vi finde dem, og så gøre noget ved dem!, siger han.

En aftale er en aftale
Det sidste – at gøre noget ved tingene – er vigtigt for Redondo Zokaie. I hans verden gælder det om at handle på de ting, man kan gøre noget ved. Og når man i butikken aftaler at gøre en særlig indsats på et område, så gør man det også.

– En aftale er en aftale. Jeg plejer at sige, at det er dét her, vi er gået til valg på, og så gør vi det også, siger uddeleren i Coop SuperBrugsen Amager.

Så når man har aftalt at trimme kl. 12, så trimmer man kl. 12. Når man har aftalt at tage medarbejder-appen, Os i Coop, i brug, så tager man Os i Coop i brug. Og har man aftalt at løse en bestemt opgave inden fyraften, så løser man opgaven inden fyraften.

– Jeg kan godt være en belastning for medarbejderne, når jeg hele tiden følger op. Det ved jeg godt. Men det skal ligge i deres DNA, at vi overholder aftaler og løser opgaverne sammen. Og det skal trænes hver dag, siger Redondo Zokaie og véd, at det virker.

– Med en målrettet indsats er det lykkedes os at få alle medarbejdere til at bruge Os i Coop på mindre end en måned. Det er fordi, lederne bakker op – og så har vores slagterlærling, Anette, gjort en kæmpe indsats, siger han.

Hans vedholdenhed betyder, at Redondo Zokaie er en opmærksom leder. Samtidig går han ikke af vejen for selv at give en hånd med på gulvet, og han har gerne en kæk bemærkning til medarbejdere og kunder.

– Det skal være sjovt at gå på arbejde, slår uddeleren fast.

– Jeg kan godt fyre en joke af overfor både medarbejdere og kunder, og jeg involverer mig. De sociale relationer på arbejdspladsen er vigtige også for at vi kan give kunderne det ekstra, der skal til for at løfte kundemødet, siger han.

Går foran
Redondo Zokaie selv går gerne foran med et godt eksempel, og derfor var han ved nytårstide at finde i slagterafdelingen.

Med en bestilling på 150 nytårsmenuer var der brug for assistance.

Ferskvareleder og souschefaspirant, Frederik Buch, havde lidt slagter-erfaring fra tidligere, så han, uddeleren og den nye slagtermester, Malene Ludvigsen, smøgede ærmerne op og iklædte sig forklæder og pakkede nytårsmenuer.

– Vi hjælp hinanden og løftede i flok, siger Redondo Zokaie stolt over at lykkes med nytårsmenuerne og stolt over at stå i spidsen for en fleksibel medarbejdergruppe.

– Vi er nået rigtig langt og har et godt samarbejde i huset, men det er også min opfattelse, at det har været nemt at skubbe til medarbejderne, siger uddeleren med en hilsen til sin forgænger Freskim Kryezi, der i dag er uddeler i Coop SuperBrugsen Skovlunde.

– Freskim har bestemt en del af æren for, at vi nåede et positivt resultat i 2020, understreger Redondo Zokaie.

Konkurrenter og kollegaer
For selv om 5 uddelere på 2 år kan være lidt af en mundfuld for de fleste medarbejdere, så har gruppen over en kant været åbne og holdt fast i en god stemning i huset.

Det lønner sig i en hverdag præget af forandringer og en benhård konkurrence. Coop SuperBrugsen Amager ligger i et boligtæt kvarter med både parcelhuse og almene boligblokke.

Men Coop er langt fra den eneste, der har øje for det store kundegrundlag, og så godt som alle dagligvarekæder i Danmark er repræsenteret.

SuperBrugsens nærmeste nabo er en stor Føtex, som omsætter for omkring det dobbelte af Coop SuperBrugsen Amager med en omsætning på omkring 57 millioner kr. Men kort væk ligger også en Meny med en stærk slagterafdeling samt discountpaletten Netto, Lidl, Rema 1000 og fakta. Lidt længere væk finder kunderne tillige Bilka, en mindre og en større Kvickly samt Aldi.

– Vi har mange konkurrenter og tæt på. Men også kollegaer og samarbejdspartnere. Fx. leverer vores bageri brød fra BrødCooperativet til 10 andre butikker. Så bagermester Claus Roskvist og hans team bidrager godt til butikkens resultater, siger Redondo Zokaie.
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J