Covid-19 giver uventet boost til selvbetjening

Opmærksomheden på at undgå smittespredninger flytter kunder over på nye selvbetjeningsløsninger.
 
Coops nye digitale selvbetjeningsløsninger som »Scan & Betal«, coop.dk MAD og »Bestil & Hent« har fået et uventet boost under den aktuelle Covid-19 krise.

På mindre end et døgn blev de faste vareture på coop.dk MAD optaget, og andelen af kunder, som scanner sine dagligvarer selv er steget markant de seneste 2 uger.
 
– Vi kan se en stigning i KPI på 1 procentpoint på bare 14 dage. Og antallet af transaktioner er steget med 20 pct., fortæller Lotte Lund Larsen, der er Head of Payment and Selfcheckout i Coop.
 
Inden Covid-19 kom til Danmark, og inden regeringen besluttede at lukke landet ned, lå antallet af transaktioner typisk på omkring 18.000 transaktioner om dagen.
 
Nu er antallet nærmere omkring 25.000 transaktioner – og en enkelt gang er antallet nået over 30.000 køb via Scan & Betal.
 
Men Coops selvbetjeningsløsning er også smart – særligt i en krisetid, hvor det gælder om at holde afstand og undgå smittespredning.
 
– Scan & Betal er godt for butikkerne, og det er supersmart for kunderne, siger Lotte Lund Larsen.
 
Fordelene ved at benytte Scan & Betal i en tid med Covid-19 er, at der er færre ved kassen, og kunderne undgår derfor at røre hinanden i en kø eller at komme tæt på kassemedarbejderen. Samtidig giver løsningen mulighed for at scanne indkøbene på turen rundt i butikken, hvilket betyder, at kunderne undgår at røre ved varerne flere gange.
 
– Som kunde kan man scanne præcis den vare, man skal have, og lægge den direkte i sin indkøbspose. På den måde rører man mindst muligt, og det er fantastisk smart i øjeblikket, fremhæver Lotte Lund Larsen.
 
Bakker op med markedsføring
 
Coop bakker op om interessen for at benytte Scan & Betal med øget markedsføring.
 
Videoen af den dansende kunde, som scanner sig glad igennem en Coop-butik bliver atter vist på tv og sociale medier, men også nye Covid-19 kampagner minder kunderne om, at man kan passe godt på sig selv og hinanden ved at betjene sig selv i dagligvarebutikken.
 
På den måde er Covid-19 uforvarent med til at skubbe på udviklingen af Scan & Betal, og det er der også noget positivt ved.
 
– Det har vist sig, at danskerne faktisk er meget konservative i deres måde at handle på. Når de går ind i et supermarked, så gør de, som de plejer, og de er virkelig svære at flytte, siger Lotte Lund Larsen.
 
Men lige nu er der ikke meget plejer i danskernes dagligdag, og måske derfor er de åbne for at gøre vante ting på nye måder.
 
– De mange ekstra brugere af Scan & Betal giver en fantastik værdi, men det er ikke noget, vi fejrer. For det er på en trist baggrund, siger Lotte Lund Larsen.
 
Pres på systemerne
 
Den markante stigning i brugen af Scan & Betal på relativ kort tid har ikke været helt uden problemer. Nogle butikker har oplevet udfald og nedbrud af systemet. Særligt fakta Kæden, som var den første Kæde til at implementere Scan & Betal i butikkerne, har oplevet nedbrud.
 
– Normalt oplever vi ingen problemer i fakta, men nu har vi det pludselig, siger Lotte Lund Larsen.
 
Hendes team på 15-16 medarbejdere i Payment and Selfcheckout har derfor nok at se til med at holde systemerne kørende i øjeblikket.
 
– Nogle gange kan et udfald løses ved, at kunden lukker ned og logger på igen. Andre gange tager et udfald lidt længere tid.
 
– Men vi arbejder benhårdt på at sikre stabilit og performent, lover Lotte Lund Larsen.
Coop.dk MAD pakker også om natten
 
Det samme gør sig gældende i Coops onlinesupermarked, coop.dk MAD, med terminal i Albertslund.
 
Også her ramte danskernes nye indkøbsvaner på kort tid.

I løbet af det første døgn, efter at statsminister Mette Frederikseen (S) gik på tv og annoncerede en nedlukning af det offentlige Danmark, blev alle vareture udsolgt.
 
Et par uger senere er situationen stadig sådan, at der i dele af landet er op til en uges ventetid på levering, oplyser Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen.
 
– Coop.dk MAD kører på sit absolut maksimale. De har lige udvidet bemandingen med et nathold, så der nu også pakkes ordrer om natten. Vi kan ikke udvide mere, end vi gør, siger han.
 
Bestil, Hent og Bring
 
Den pludselige interesse for at handle dagligvarer online kommer butikker med Bestil & Hent samt hjemmelevering til gode.
 
I løbet af 2019 rullede konceptet ud i en lang række supermarkeder og varehuse landet over – særligt uden for de store byer.
 
Og mens starten nogle steder er gået lidt trægt, oplever onlinesalget et sandt boost lige nu.
 
Brugsforeningen for Als og Sundevej, BALS, var blandt de første brugsforeninger til at tage Bestil & Hent i brug i Kvickly Nordborg. Varehuset tilbyder foruden selvhent også at levere varer hos kunderne.
 
Og den service er der rift om i øjeblikket.
 
Til Sønderborg Ugeavis fortæller varehuschef Jens Iversen, at udbringning af dagligvarer er tyvedoblet under Covid-19 krisen.
 
– Tidligere kørte vi varer ud 3 gange om ugen, men nu er vi afsted hver dag fra mandag til fredag, og vi bruger naturligvis mange flere kræfter på at indsamle og pakke varer, siger varehuschefen, der trækker på alle varehusets medarbejdere.
 
Længere nordpå i Jylland, i Coop Kvickly Skive, stiger onlinesalget via Bestil & Hent kraftigt.
 
– Vores coop.dk har fået væsentligt mere travlt efter udbruddet af corona, oplyser varehuschef Claus Bro til Skive Folkeblad.
 
Samtidig er ordrerne så store, at varehuset har været nødt til at sætte en begrænsning på 30 onlineordrer dagligt for at kunne nå at pakke dem.
 
– Det er store ordrer, der skal pakkes. Folk køber generelt mange ferskvarer, tørvarer og slagtervarer samt hygiejne-varer som for eksempel tandpasta og toiletpapir, fortæller Claus Bro.
 
I Coop Kvickly Svendborg Storcenter melder kundechef Gitte Pedersen om en kraftig stigning i onlinebestillingerne samtidig med, at der stadig er pænt med kunder i varehuset.
 
– Der er stadig en pæn kundestrøm på de sædvanlige tidspunkter.
 
– Til gengæld eksploderer vores Bestil & Hent-løsning i øjeblikket. Folk bestiller online og får varerne bragt hjem til adressen. Det er der rigtig mange, der benytter sig af det nu, siger hun til Ugeavisen Svendborg.
 
Også SuperBrugser oplever, at lysten til at handle dagligvarer på nettet stiger.
 
– Der er fuldstændig booket hver dag, fortæller Palle Strande, uddeler i SuperBrugsen Vinderup, til ugeavisen VinderupNyt.
 
– Der er masser af nye kunder. Nogle vil helst ikke ud i samfundet, som det er nu. Det er nogle af vores fysiske kunder, som er blevet til web-kunder, fortæller uddeleren, der indtil videre kan klare sig med det antal medarbejdere, han har.
 
– Men hvis antallet af onlineordrer fortsætter sådan efter corona-krisen, så skal vi have flere til at pakke varer, varsler Palle Strande.
 
I SuperBrugsen Fensmark har man allerede måtte opgradere for at kunne følge med efterspørgslen.
 
– Vi oplever en overvældende efterspørgsel i denne tid, og vi har derfor skruet ekstra op for kapaciteten, så vi kan tage imod endnu flere online-bestillinger, der let kan afhentes i butikken eller leveres på hjemmeadressen, skriver butikken på facebook, hvor kunderne løbende orienteres om mulighederne for at bestille varer online – og om, hvornår der er stop for onlinebestillinger til den efterfølgende dag.
 
I SuperBrugsen Gilleleje er antallet af online-ordrer gået fra ca. 10 ordre om ugen til 110 fordelt på hhv. Bestil & Hent og vareture, oplyser butikken på sin facebookside og skriver:
 
– Det giver selvfølgelig et massivt pres på personalet, og vi gør alt, hvad vi kan for at frigøre ressourcer til denne del, men der vil selvfølgelig være et max, og det beklager vi.
 
Også god omsætning i butikkerne
 
Eksemplerne fra lokalaviser og facebook stemmer meget godt overens med de forlydender, som informationsdirektør Jens Juul Nielsen får ind fra butikkerne omkring et øget tryk på onlinehandlen.
 
Jens Juul Nielsen pointrer dog, at der generelt er tryk på i mange fysiske butikker.
 
Bortset fra butikker med en placering i et storcenter, så oplever Coops butikker generelt fremgang i øjeblikket.
 
– Der kommer færre kunder i butikkerne, men når de kommer, køber de mere, end de plejer, siger Jens Juul Nilsen.
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J