Lederen

Ærligt talt om »faste lave priser« 

Kunderne kan godt begynde at glæde sig, hvis prisfaldene i Coops nye lavpriskampagne bliver lige så store som skiltene i butikkerne. Nærmest over natten poppede skiltene med de orange pile midt i januar op i Kvicklys, SuperBrugsens, Dagli’Brugsens og Faktas butikker over det ganske land.

Skiltene bliver fulgt op af prisfald på op til 20 pct. på en række udvalgte hverdagsvarer. De første varer er sat ned, og flere prisfald følger de næste månder, indtil Coop har sænket priserne på mere end 1.000 basisvarer.

Prisfaldene er ikke ens i alle butikkerne, og derfor er det heller ikke muligt at se, præcis hvor stor besparelserne på avokado, rosiner eller salattern er i den lokale butik. Det afhænger af førprisen, og den har ikke tidligere været den samme i de 4 Coop-kæder.

Instagram-ikonet Anders Hemmingsen, der hver dag deler og kommenterer skøre billeder på instragram, kunne da heller ikke dy sig, da han modtog et billede af Faktas reklameavis med prisfald.

»Wauw, Fakta! Sikke et ”pris fald”«, lød kommentaren til, at prisen på fx naan brød er faldet fra 10,50 til 9,95, mens Cheasy drikkeyoghurt nu koster 13,50 i stedet for 13,95.

22.213 har liket opslaget, der har fået 603 kommentarer med på vejen. Oftest muntre bemærkninger, for sådan er stilen på instagramprofilen andershemmingsendk, der har mere end en halv million følgere.

Men ærlig talt. Så bliver Fakta næppe løbet over ende på grund af de prisfald. Her er nærmere tale om, at priserne på en række udvalgte varer bliver tilpasset – som alle Coops butikker løbende tilpasser priserne.

Forskellen denne gang er, at de samme varer fremover skal koste det samme i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Fakta.

En harmonisering af priserne på de udvalgte varer er en af hjørnestenene i kampagnen »faste lave priser«. Kongstanken er, at kunderne fremover ikke behøver at »shoppe rundt« fordi kærnemælken er billigere i Fakta, mens svinemørbraden skal købes i SuperBrugsen på en fredag, og det skårne pålæg er billigt i Dagli’Brugsen om onsdagen.

I stedet ønsker Coop et opgør med tilbudsjunglen, som koncernens analyser viser, at 47 pct. af kunderne er godt og grundigt trætte af. Coop lover »ærlige varer til ærlige priser«, hvilket er hele udgangspunktet for brugsforeningsbevægelsen.

Og ærlig talt – det er da ikke så tosset, når man har kundebrillerne på.
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J