Lederen

Plastik er sommerens hotte emne

Hov! Hvad kom der lige der...

Indledningen er tyvstjålet fra lederen i det seneste nummer af Butikslederen. Dengang var Salling Group årsag til overraskelsen, da dagligvarekoncernen som den første meddelte, at Føtex Kæden vil stoppe salg af engangsplastik.

Men knap var blækket tørt på Butikslederen, før end også Coop meldte offensivt ud. Først med et stop af salg af vatpinde af plast og umiddelbart herefter med offentliggørelsen af en ambitiøs emballagestrategi, der bl.a. skal reducere brugen af konventionel plastik i emballager og engangs produkter med 25 pct. i 2025.

Pjyv ha!, kunne man fristes til at udbryde.

I et øjeblik virkede det som om, at Coop var ved at miste fodfæste og sætte sin position som bannerfører på klima- og miljøområdet over styr.

En position, som er opnået efter mange års enegang på økologiområdet og kampen mod »det beskidte dusin«.

Men Coop er stadig med i forreste række – man blev bare lige overhalet indenom et øjeblik af Salling Groups agile markedsføring af et af sommerens hotte emner: Plastik.

Coops trumf er en omfattende emballagestrategi, der vil gøre op med de miljø- og sundhedsmæssige udfordringer ved emballage og plast.


Via 6 skridt vil Coop i fremtiden:

Genbruge emballager
Udvikle emballager af genbrugsmaterialer
Udvikle emballager af naturmaterialer
Udfase skadelig kemi i emballager
Optimere emballager, så de mindsker madspild
Reducere brug af plast med 25 pct. i 2025.

Sympatiske skridt, som nu skal koncentreres og gerne munde ud i konkrete, enkle og letforståelige budskaber for forbrugerne.
De efterlyser allerede mindre emballager og mere bære-dygtighed, og med 1,7 millioner medlemmer har Coop en oplagt mulighed for at teste emballager i nye materialer i familiære omgivelser.

Det gør de fx i SuperBrugsen Lendemark, hvor man tid-ligere på året sagde farvel til plastikposen og goddag til nye, mere miljøvenlige poser lavet af CO2-neutralt bioplast, der kan komposteres.

Coop kunne også gøre som Matas, der i mange år opfordrede kunderne til at aflevere emballagen fra Kædens egne stribede produkter. Hvert år kårede Matas den butik, som samlede mest emballage ind. En lille konkurrence, som gavnede miljøet og skabte lokal forankring og loyalitet hos kunderne.
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J