Artikel 1

»Alle 1,7 millioner coop-medlemmer skal engageres«

Den nye foreningsdirektør i Coop amba, Mike Dranov, vil styrke foreningen ved at rette fokus på alle Coops 1,7 millioner medlemmer. Hér ligger der en styrke, vi ikke bruger i dag, siger han.

– Den dag, hvor vores 1,7 millioner Coop-medlemmer går forbi Netto og Rema 1000 og handler i »deres« Brugsen-butik, fordi de føler, de er med i et fællesskab, så er jeg i mål med min vision.

Sådan siger Mike Dranov, der 1. november blev ny forenings-direktør i Coop amba og dermed chef for arbejdet med at organisere og varetage de 1,7 millioner Coop-medlemmers interesser og medejerskab.

50-årige Mike Dranov kom fra stillingen i Coop som chef for Medlemsprogram og Kunderelationer, hvor han stod i spidsen for lanceringen af det nye medlemsprogram, som blev søsat i oktober 2016.

Som ny foreningsdirektør i Coop gik han dermed fra at udvikle medlemsprogrammet til at være manden med ansvaret for at udbrede selvsamme medlemsprogram overfor de 1,7 millioner medlemmer.

– De valgte en strategimand – ikke en politisk person – da jeg blev ansat som foreningsdirektør i Coop amba. Jeg har arbejdet med strategi i hele mit voksne liv, og det er hér, jeg har mine styrker, siger Mike Dranov.

De strategiske forcer vil han udnytte til at arbejde med Coop-medlemmerne fra en ny vinkel. Hans store ønske er at engagere en langt større del af de 1,7 millioner medlemmer.

– Min vision er, at flere skal være mere aktive og involverede end alene at have medlemskortet i lommen eller i app-en, siger han.

Fokus på alle medlemmer
Han mener, at en stærk Coop forretning og en stærk Coop forening er alfa omega for, at Coop virksomheden opnår maksimal styrke.

– Hvis forretningen og foreningen er lige stærke, kan ingen røre os i dansk dagligvarehandel. Men hvis styrkeforholdet svinger til den ene eller den anden side, så står vi svagere, påpeger Mike Dranov.

Efter hans opfattelse har Coop-foreningen historisk haft fokus på de 124 Coop amba lands-rådsmedlemmer og de ca. 3700 bestyrelsesmedlemmer i landets medlemsbutikker.

– De skal fortsat have fuld fokus, men måden at styrke foreningen yderligere er at rette vores fokus på de 1,7 millioner menige medlemmer. Hér ligger der en styrke, vi ikke bruger i dag.

Ifølge Mike Dranov handler medlemskabet af Coop i dag meget om butikker, varer og bonus – ikke så meget andet.

– De 3 ting er vigtige og skal bare være i orden. Medlemmerne skal føle, at de får noget for medlemskabet. Det er grundessensen i vores medlemsprogram.

– Men for at få flere med skal vi udvide paletten og få medlemmerne til at føle, de er med i noget. Hvis de får følelsen af, at de er med i et fællesskab, så går de forbi Netto og Rema 1000, fordi de vil handle i »deres« Brugsen-butik.

Fortælle og genfortælle
Mike Dranovs opskrift på denne svære øvelse er bl.a. at fortælle de 1,7 millioner medlemmer om alle Coops og brugsbevægelsens fortræffeligheder.

– Brugsbevægelsen har gennem tiderne stået for en masse gode ting, og der er en lang række eksempler på, at »vi« er gået foran, siger han og nævner blot som eksempel Coops indsats på økologi-fronten.

– Vores historie trænger til at blive fortalt og genfortalt, så fortællingen når ud til mange flere. I brugsbevægelsen gør vi noget, fordi vi er dem, vi er, og vi gør noget, som de andre ikke gør – igen fordi vi er dem, vi er. Det ligger i vores DNA.

Men fortællinger gør det ikke alene. Der er også behov for at bevise gennem handlinger og aktiviteter, at brugsbevægelsen er noget særligt, påpeger han.

– Vores nye projekt, Coop Crowdfunding, er et glimrende eksempel på, at brugsbevægelsen går andre veje.

Coop crowdfunding
Coop Crowdfunding blev lanceret i begyndelsen af april med det formål at formidle kontakt mellem Coops 1,7 millioner medlemmer og danske fødevareproducenter for at starte en ny, nemmere og billigere måde at skaffe penge til producenter.

Medlemmerne kan støtte projektet på to måder: Enten ved at give et mindre beløb mod at få en belønning eller ved at købe en andel af et lån og få en rente på p.t. 3-4 pct.

– Lanceringen af Coop Crowd-funding er mediemæssigt blevet en kæmpe succes. Det gik rent ind med masser af omtale på alle medieflader.

– Så kan man fundere over, hvorfor den lancering blev så voldsomt eksponeret? Jeg tror, det er fordi, Coop Crowdfunding rammer noget relevant i tiden.

– Initiativet rammer værdier som fællesskab og »sammen om-værdier«, som er ved at komme igen i samfundet ovenpå finanskrisen, siger han og tilføjer:

– I det hele taget taler efter-reaktionen på finanskrisen lige ned i Coops DNA. Fællesskab og sammenhold er meget oppe i tiden, og altsammen rimer på Coop.
 
»Madfællesskaber«
Et andet godt eksempel på det er Dagli’- og LokalBrugsen Kædens »Madfællesskaber«, som med stor succes er lanceret i dette forår. Under overskriften »Danmark vil spise sammen« blev Kædens første madfællesskab afviklet i Dagli’Brugsen Gudumholm i Nordjylland. Siden er aktiviteten blevet afviklet med succes i en række andre Dagli’Brugser landet over.

– Vi troede, det var en aktivitet for Dagli’Brugser og beboere i mindre byer. Men Coop Dagli’Brugsen på Islev Torv i Rødovre ved København har også lavet et glimrende arrangement.

– Vi kan mærke, der er noget i de »Madfællesskaber«, og nu er det en aktivitet, som alle Coop amba-foreningskonsulenterne her »med i tasken«, når de er rundt i butikkerne.
mere »forening« i app-en Mike Dranov barsler med flere projekter, der skal fange interessen og gerne engagere de 1,7 millioner menige Coop-medlemmer.

– Vi lancerer aktiviteter til efteråret og i starten af 2018, som alle meget gerne skal ramme bredt og stort, siger han uden at afsløre, hvad de konkret går ud på.
Dog røber han, at ét af initiativerne drejer sig om at putte mere »forening« ind medlemsprogrammets app.

– Vores nye medlems-app har været en succes. Jeg er overrasket over, at så mange medlemmer har taget den til sig så hurtigt.

– Men der er ikke meget »forening« i app-en endnu. Det kommer der, siger han og smiler.
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J