Artikel 2

En blomstrende forretning

SuperBrugsen Aakirkeby er forvandlet fra nødstedt butik til en blomstrende forretning, som det sidste år lykkedes at slå Bornholms førende SuperBrugs i Allinge på omsætning.

Det var en nødstedt Aakirkeby Brugsforening, der i 2013 måtte lukke Dagli’Brugsen Nylars, sælge sin andel i SuperBrugsen Karlslunde og udskifte uddeler i SuperBrugsen Aakirkeby hen over en sommer.

Økonomien var i bund, omsætningen haltede og SuperBrugsen var nedslidt efter år uden midler til vedligehold.

Alligevel var den daværende uddeler i Coop Dagli’Brugsen Tejn, Allan Brogaard, ikke i tvivl, da han så stillingsopslaget fra brugsforeningen på sydøen. Han var parat til igen at prøve kræfter med en SuperBrugs – denne gang i en selvstændig brugsforening.

Øens nr. 1
4 år senere konstaterer en tilfreds uddeler, at ikke alene står butikken flot – kunderne er tilfredse, medarbejderne glade og omsætningen er steget år for år.

Og så lykkedes det sidste år at slå rivalerne fra Coop SuperBrugsen Allinge på omsætning, så SuperBrugsen Aakirkeby nu er Bornholms største målt på omsætning.

– Ralf (Due, uddeler i Coop SuperBrugsen Alling, red.) og jeg har en lille intern konkurrence om at have den største omsætning, så det er jo et mål i sig selv at vinde, siger Allan Brogaard med et smil og uddyber så, at det bestemt også er tilfredsstillende at overgå omsætningen i Allinge, fordi SuperBrugsen Aakirkeby skal hente sin omsætning i dagligdagen.

– Vi har ikke mange turister og intet Folkemøde, som de har i Allinge. Til gengæld har vi lukket alle helligdage, konstaterer Allan Brogaard.

Placeringen som nr. 1 på Bornholm har SuperBrugsen Aakirkeby nået med en omsætning på den gode side af 40 millioner kr. og et dækningsbidrag før afskrivninger, DB2, på 3 millioner kr. i 2016. Ligesom i resten af landet er det noget under rekordåret 2015, hvor DB2 var på 3,2 millioner kr. På grund af ekstraordinære store afskrivninger i 2016 præsterede SuperBrugsen Aakirkeby i 2016 et overskud på 350.000 kr.

– Som markedet er herovre lige nu er det tilfredsstillende, synes Allan Brogaard.

Fra skrot til slot
De gode resultater i Super-Brugsen Aakirkeby er ikke kommet af sig selv. Siden Allan Brogaard tiltrådte som uddeler i 2013 har butikken praktisk talt gennemgået en total modernisering.

Ret hurtigt stod det nemlig klart, at de gamle freon-baserede køle- og frostmontre skulle udskiftes, selve bygningen og p-pladsen var ved at være slidte, og så planlagde de øvrige SuperBrugser på Bornholm at omlægge til SuperBrugsens nye koncept, K15.

Alt sammen bekostelige aktiviteter.

– Butikken trængte til at blive opdateret. Alene udskiftningen af køl og frost løb op i 2 millioner kr. og ændringen til K15 beløb sig til 1,5 millioner kr. Det sidste betalte vi selv, men vi måtte også låne hos BAs Låne- og Garantifond, fortæller Allan Brogaard.

Herudover valgte Brugsforeningen Aakirkeby at realisere nogle af sine aktiver ved at sælge sine andele i SuperBrugsen Karlslunde og lukke Dagli’Brugsen Nylars for på den måde at skaffe kapital til at nødvendig genopfriskning og vedligehold.

– Udvendigt har vi renoveret selve bygningen. Murværket har fået en tur, og p-pladsen er blevet re-etableret. Og så har vi malet og foretaget almindelig vedligehold, som der har været sparet på i lang tid, fortæller Allan Brogaard.
Indvendig hoppede SuperBrugsen Aakirkeby med på bølgen og opdaterede til K15, og i efteråret 2014 holdt alle 5 SuperBrugser på Bornholm en fælles åbningsdag i »nye klæder« og med fælles annoncering i ugeavisen.

Kvalitet og omtanke
Men moderniseringer gør det ikke alene, og på spørgsmålet om, hvad SuperBrugsen Aakirkeby har gjort for at vende udviklingen, svarer uddeler Allan Brogaard da også:

– Vi har sat fuld fart på vores professioner: Slagter, Frugt & Grønt, Bake off og vin. Og så har vi gjort meget ud af at fortælle kunderne i butikken, at vi går op i kvalitet og omtanke, siger Allan Brogaard.

Derfor prioriterer slagteren i SuperBrugsen Aakirkeby premiumkød og kød fra Kildegaarden frem for en billig culotte. En tid var SuperBrugsen Aakirkeby også eneste supermarked til at forhandle den lokalt producerede »Bryggergrisen«, men opbakningen var ikke god nok til at fortsætte. Allan Brogaard prioriterer dog stadig så vidt muligt at have lokale varer på hylderne.

– Bornholmerne vil gerne have bornholmske varer, lige som turisterne vil det. Men de kigger også på prisen. Jeg tror på, at jo flere lokalt producerede varer, vi har, jo mere kan vi sælge, siger Allan Brogaard.
Uddeleren og hans medarbejdere er heller ikke bange for at prøve nye tiltag af, og mens slagterafdelingen får masser af ros for det, de laver, byder SuperBrugsen Aakirkeby naturligvis også på måltidsløsninger, »Menu to Go« og smørrebrød.

– Vi er hoppet med på bølgen, siger uddeleren.

Blomstrende forretning
Fremgangen for SuperBrugsen Aakirkeby betyder, at slagter- og delikatesseafdelingen er vokset fra 2 til 4 medarbejdere, mens Frugt & Grønt er opgraderet med en ½ mand. Herudover har butikken en decideret blomstermedarbejder.

Som noget helt specielt for en SuperBrugs er udbuddet af planter og blomster ualmindeligt bredt, og SuperBrugsen Aakirkeby konkurrerer her med øens planteskoler i Rønne og Nexø.

– Folk kommer fra hele øen for at købet blomster og planter hos os. Vi har mange specialiteter som fx citrontræer og kæmpe palmer, som de andre supermarkeder ikke har, siger uddeleren.

Området foran butiks-indgangen er prydet af potter og planter til både krukker og udplantning. Frugttræer og buske finder også vej, og i foråret er butikken vært for et stort udplantningsmarked med alt fra blomster i bokse til frugttræer, rhododendron og espalier. Og er der noget, kunderne mangler, tager butikken gerne hjem på forespørgsel også.

– Vi vil være de største på blomsterdelen og efterhånden har vi en omsætning og et ry, som gør, at kunderne kommer udefra for at handle hos os, siger Allan Brogaard, der kan mønstre en omsætning på blomster på 1,3 millioner kr. årligt. Noget, der bidrager godt til butikkens samlede omsætning.

Kampen om kunderne
SuperBrugsen Aakirkeby kan også bryste sig af at have en af de største Frugt & Grønt-afdelinger – og den eneste med nedkøling – hvilket giver et godt udgangspunkt i konkurrencen med discountbutikkerne.

En kamp, som er intensiveret på Bornholm, hvor der er åbnet 3 nye discountbutikker i Rønne og 1 ny discountbutik i Nexø. Netto, som har været på øen længe, har tillige moderniseret flere af deres butikker.

Hvordan den nye konkurrencesituation kommer til at påvirke SuperBrugsen Aakirkeby er endnu uvist. Som de andre uddelere og butikschefer på Bornholm følger Allan Brogaard tallene tæt, afventer det første år i den nye situation og deltager aktivt i samarbejdet »Sammen om Bornholm«, hvor A- og Coop-butikker på øen gør fælles front på markedsføring og events.

Det første fælles indsatsområde sker netop på Frugt & Grønt.
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J